Da li se preduzetništvo može naučiti ili kako da smanjite šanse za neuspeh u ranoj fazi biznisa?

Uploviti u preduzetničke vode zahteva dosta hrabrosti. Pored hrabrosti, poželjno je imati i razum i znanje kako delati u određenim situacijama, pa se često javlja pitanje: da li je moguće povećati šanse za uspeh? Ili možda bolje formulisano u svetu startapa i inovativnog preduzetništva: da li je moguće smanjiti šanse za neuspeh? Pa, moguće je.

Iako je inovativno preduzetništvo veoma teško, postoje određeni alati koje možemo iskoristiti kako ne bismo udarili glavom u zid svaki put kada nam padne na pamet neka revolucionarna ideja. Ti alati su zapravo okviri koji nam daju pravac u razmišljanju i razvijanju svog biznisa.

U osnovi, sve se svodi na: slušajte svoje korisnike i delajte u skladu sa tim.

U ovom tekstu pozabavićemo se određenim metodama koji vam mogu pomoći da pravilno usmerite svoj biznis, od samog početka. Neke od njih smo koristili i na Startitovoj Startap Akademiji, koja je podržana od strane Telekoma Srbija kroz program mts startap ubrzanje. Na kraju ovog teksta bi trebalo da znate najosnovnije koncepte za razvoj biznisa i budete opremljeni resursima za dalje istraživanje.

Napomena: ne preterujte sa učenjem, ipak je najbolje da jednostavno kreirate proizvod i izađete sa njim na tržište što pre.

Imam ideju, šta sada?

Kada nam padne na pamet biznis ideja, to zapravo nije biznis ideja, već maglovit i nejasan koncept proizvoda/usluge kojim rešavamo potencijalni problem budućih korisnika. Kada podelite svoju ideju sa drugima (što bi obavezno trebalo da uradite!) neko će vas pitatii: “Okej, ali gde ti je biznis plan?”

Imati biznis plan u fazi ideje nije neophodno, ali je dobro imati nešto što će vam pomoći da identifikujete potencijalne probleme i pomoći vam da se snađete na samom početku.

Lean Canvas

Lean Canvas zapravo nije biznis plan, već alat koji će vam pomoći da dođete do pravog biznis plana. Česta greška u pokretanju kompanije jeste pisanje biznis i finansijskog plana od 300 strana da bi se na kraju ispostavilo da sve iz korena mora da se menja — kada shvatimo da moramo da napravimo zaokret ka drugačijem biznis modelu, drugoj ciljnoj grupi ili čak drugom proizvodu.

Ash Maurya, čovek koji je osmislio ovaj model u ovom video klipu u 20 minuta objašnjava kako najbolje da iskoristite ovaj model. Dodatna literatura je i njegova knjiga Running Lean, koju možete i čitati besplatno u biblioteci beogradskog Startit Centra, čiji je Telekom Srbija partner.

Još jedna preporuka je alat Canvanizer, interaktivni alat koji će vam pomoći da lakše ažurirate i sagledate promene svog Lean Canvasa, a samim tim i napredak i razvoj svog biznisa.

Ono što je važno da zapamtite je: ono što razlikuje uspešne kompanije od neuspešnih nije bolji inicijalni plan, već put kojim se dolazi do savršenog plana pre nego što ostanete bez resursa.

Luka Jakovljević, polaznik pete generacije Startap Akademije i osnivač Ballonere dodaje:

Od samog početka koristili smo Lean Canvas model. Pomogao nam je da se kroz iteracije fokusiramo na užu grupu korisnika i konkretne probleme koje im rešava naš proizvod.

Preporučio bih Lean Canvas svakom startapu kome je potreban odgovor na pitanja koji tačno problem rešavaju, koje metrike prate i koje su im prednosti u odnosu na konkurenciju, uz obavezan razgovor sa potencijalnim korisnicima i istraživanje tržišta.

Takođe, sama Startap Akademija nam je uz svoje mentore i predavače pomogla da bolje razumemo izazove i probleme u različitim sferama poslovanja, koji čekaju svaki startap pri izlasku na tržište i kasnijem rastu.

Pričanje sa potencijalnim korisnicima — The Mom Test

The Mom Test je, po mnogima revolucionarna, knjiga koja u stotinak strana sažima sve tehnike i dobre prakse takozvanog Customer Development procesa, odnosno razgovora sa korisnicima.

Zasnovana je na ideji da zapravo nikoga ne smete pitati da li je vaša biznis ideja dobra, jer će vas svi lagati da jeste, baš kao i vaša mama. Ova knjiga je od prošle godine i obavezna lektira za sve koji se prijavljuju na konkurs Akademije, i obavezno iskoristite jedno popodne kako bi razbili neke od zabluda koje sigurno imate u vezi sa svojim budućim ili sadašnjim biznisom.

Gavrilo Andrić iz APER-a nam je podelio svoja Mom Test iskustva:

Mislim da nam je ovaj koncept pomogao na više nivoa, sa jedne strane u boljem upoznavanju teme kojom smo se bavili, a sa druge strane u svakodnevnoj komunikaciji sa ljudima. Zgodna veština.

The Mom Test smo primenjivali uglavnom u komunikaciji uživo, sa potencijalnim korisnicima. Pokušavali smo da radimo i online, ali nam je par iteracija u samom startu pokazalo da je razgovor uživo bogatiji informacijama.

Nekoliko puta smo kao posledicu razgovora imali zaokrete u strategiji, pre svega jer mi nismo imali domensko znanje i morali smo konstantno naše ideje na taj način da testiramo.

Što se ranije krene u razgovore sa definisanim mikrociljevima, to bolje. Samo sitno 🙂

Minimalno održiv proizvod — MVP

Važno je da svoju ideju što pre izbacite na tržište. To ćete uraditi tako što ćete napraviti svoj prvi MVP. O ovom konceptu smo još odavno pisali na Startitu:

MVP nije proizvod, MVP je rana verzija proizvoda koji želite da realizujete, skockana brzo i sa minimalnim resursima, a važna po tome što ima ključne osobine i lako se koristi kako biste što brže testirali upotrebljivost i privlačnost vašeg proizvoda.

Pogledajte na ovom klipu kako su to uradili Dropbox, Buffer i Zappos.

Metrike

U biznisu, jako je važno da odluke budu zasnovane na činjenicama, a ne na osećaju. Neke od metrika koje bi startapi trebalo da prate su:

  • Segmentacija
  • Kohort analiza
  • A/B testiranje
  • Piratske metrike

Ohrabrujem vas da pročitate ovaj tekst Marka Anastasova, osnivača RenderedTexta, kompanije iz Novog Sada koja iza sebe ima vrlo uspešan proizvod Semaphore. U njemu Marko bolje objašnjava sve ove koncepte i daje vam smernice kako da ih koristite.

Đorđe Vanjek, osnivač startapa Cactomain objašnjava kako aspekt praćenja korisnika i merenje funkcioniše kod njih u praksi:

Najveću pažnju smo, logično, posvetili samim registracijama domena, ali s obzirom da smo u beti i da se naši korisnici (za razliku od konkurencije) moraju registrovati da bi imali bilo kakvu interakciju sa proizvodom, same registracije su nam takođe bile interesantne.

Jedna od stvari koje smo nakon nekog vremena uvrstili je broj korisnika koji su došli do određenog koraka u pokušaju registracije. Tako bismo određeni korak mogli da pojednostavimo ili eventualno kontaktiramo korisnika i potencijalno ga “konvertujemo”.

To su možda najvažnije i najinteresantnije metrike, ali u suštini pratimo sve što je u našoj moći, odnosno Intercom (https://www.intercom.com) prati za nas.

Sledeći koraci

Pored Mom Testa, knjiga koju vam preporučujem da pročitate je The Lean Startup, za koju ste možda i čuli. Zajedno sa te dve knjige bićete dovoljno opremljeni da pokrenete svoj inovativni biznis na jedan smislen i razuman način, a implementirajući tehnike i koncepte iz ovih knjiga, koji su neki opisani i u ovom tekstu, smanjićete svoje šanse za neuspeh.

Pored ovih stvari, u praksi će vam biti potrebna poznanstva, ali i ljudi koji su iskusniji u određenim oblastima od vas, koji su prošli nešto slično i koji vas mogu posavetovati. Ipak je praksa uvek bolja od teorije.

Na Startitovoj Startap Akademiji biće vam na raspolaganju najveća mreža najiskusnijih mentora u Srbiji, kao i Startit sa svojim resursima, koji će vam uvek biti na raspolaganju – i tokom i nakon programa.

Ukoliko želiš da primiš obaveštenje kada počne konkurs za nove timove, prijavi se ovde.

 

Autor teksta: Strahinja Krstić – autor i urednik bloga http://startit.rs 

You may also like...

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *