Kada voziš, parkiraj telefon: Od ideje do viralne kampanje

U eri digitalnog marketinga, posebno uspešnom kampanjom smatra se ona koja je postala viralna. Termin viralna kampanja podrazumeva da se reklama veoma brzo širi od osobe do osobe, uključuje reakciju, veliki broj klikova, dobar odziv, pozitivan osećaj koji korisnike navodi da dele sadržaj na Internetu. Da bi jedna kampanja postala viralna, važno je da to ne bude polazna tačka, jer ona najčešće neplanirano postane veoma popularna i dosegne do velikog broja ljudi. Upravo u planiranju kampanje „Kada voziš, parkiraj telefon“ viralnost nije bila primarni cilj, već da poruka kampanje utiče na svest svih vozača. Ono što ovakvu kampanju čini uspešnom jeste ideja koja budi osećanja, ima element iznenađenja, originalna je a istovremeno veoma jednostavna za razumevanje.

 

 

Ideja o pokretanju kampanje

Kako je u Srbiji zabeležen veliki porast saobraćajnih nezgoda u kojima je jedan od najčešćih uzroka saobraćajnih nezgoda neodgovorna upotreba mobilnog telefona, kompanija Telekom Srbija je kao nacionalni operator osetila odgovornost da utiče na svoje ali i druge korisnike usluga mobilne telefonije.

Vozač koji tokom vožnje koristi mobilni telefon ponaša se kao da je pod dejstvom alkohola od 0,8 mg/ml, reaguje sporije i ne registruje detalje u saobraćajnoj situaciji. Pri brzini od 50 km/h, vozilo pređe 14 metara u samo jednoj sekundi, što je dovoljno da vozač ne opazi pešaka i ne počne da koči na vreme. Na taj način on dovodi u opasnost i sebe i svoje saputnike, kao i druge učesnike u saobraćaju.

Još jedan podatak koji je u tom trenutku govorio da je situacija alarmantna: Uprava saobraćajne policije MUP-a Srbije je od početka godine, do lansiranja kampanje „Kada voziš, parkiraj telefon“, napisala 19.000 kazni za nepropisnu upotrebu mobilnih telefona u Srbiji.

Upravljajući se filozofijom da poslovni uspeh nije uspeh ako se ne koristi za više ciljeve i dobrobit zajednice, Telekom Srbija je pokrenuo društveno odgovornu akciju „Kada voziš, parkiraj telefon!“. Ovo je prvi put da se na ovim prostorima neka institucija bavi problemom upotrebe mobilnog telefona tokom vožnje.

Sve faze kampanje

 

 

 

Nakon konferencije za novinare i najave kampanje „Kada voziš, parkiraj telefon“, na televiziji je počelo emitovanje spota koji prati ovu kampanju. Spot je istovremeno postavljen i na Youtube kanal Telekoma Srbija. Poruka spota navodi na razmišljanje i dodatnu opreznost prilikom učestvovanja u saobraćaju.

Veoma su zapažene i tri radio reklame koje su slušaoce podsećale na važnost odgovornog korišćenja mobilnog telefona tokom vožnje.

Na najčitanijim portalima posetioci su mogli da zapaze specifične banere u vidu pokretnih mobilnih telefona, koji ometaju čitanje sadržaja i na taj način približavaju osećaj narušene koncentracije prilikom upotrebe mobilnog telefona tokom vožnje.

 

 

Pored toga, plasiran je i baner koji je pozivao čitaoce da kroz interaktivno učešće izmere brzinu kucanja SMS poruka, pri čemu su postajali svesni opasnosti koju sa sobom nosi slanje poruka tokom vožnje.

Na društvenoj mreži Twitter o kampanji se komuniciralo uz „tarabicu“ #ParkirajTelefon, koja je takođe korišćena i na društvenoj mreži Facebook. Podrška na društvenim mrežama stigla je i od strane promotera kampanje, atletičara Ivane Španović i Emira Bekrića.

U saradnji sa partnerima, Upravom saobraćajne policije MUP-a Srbije i Srpskim komitetom za bezbednost saobraćaja, Telekom Srbija je organizovao akciju u okviru koje su vozače zaustavljali naši poznati sportisti deleći im handsfree uređaje i podsećajući ih da se odgovorno ponašaju u saobraćaju. Akcija se odvijala istovremeno u četiri grada: Beogradu, Novom Sadu, Kragujevcu i Nišu. Tom prilikom su atletičari Emir Bekrić u Beogradu, Ivana Španović u Novom Sadu, vaterpolista Filip Filipović u Kragujevcu, i fudbaler Aleksandar Jovanović u Nišu, u razgovoru sa vozačima ukazali na mogućnost korišćenja zakonom dozvoljenih uređaja.

 

Kao podršku kampanji „Kada voziš, parkiraj telefon“, novim postpaid korisnicima i novim korisnicima mt:s Kontrole troškova poklanjani su handsfree uređaji za lagodniju i bezbedniju vožnju.

Kampanja je nastavljena predavanjem za učenike saobraćajnih škola, kao i predstavnike medija na poligonu na Autokomerc karting stazi. Predavanje predstavnika Komiteta za bezbednost saobraćaja i MUP-a Srbije je, osim teorijskog, imalo i praktičan deo u kome su učenici mogli da voze automobile po poligonu sa preprekama na putu, pri čemu su mogli i da se uvere koliko je opasno i krajnje neodgovorno koristiti mobilni telefon u toku vožnje.

 

Rezultati kampanje

Uspeh Telekomove kampanje se svakako ogleda u činjenici da se televizijski spot „zavrteo“ na Youtube kanalu i da do danas beleži 91.550 pregleda.  Ono što se nije očekivalo je da će mnogi internacionalni sajtovi preuzeti spot i deliti ga dalje pod nazivom „Najbolja reklama protiv upotrebe mobilnog telefona u vožnji“.  Pravi pokazatelj da je pokrenuta prava tema jeste i reakcija posetilaca sajta liveleak.com, na kome je spot pregledan više od  31.000 puta za samo 14 sati a do danas je pušten 202.968 puta a podeljen je 83.641 put.

Veliki broj komentara je stigao na društvenim mrežama pod „tarabicom“ #ParkirajTelefon, koja je istovremeno dobila i novu ulogu kao mesto pod kojim se apeluje na pojedince koji nesavesno koriste mobilni telefon dok upravljaju vozilom.

 

 

 

Na 14. po redu manifestaciji „Noć reklamoždera“ za najbolju neprofitnu kampanju proglašena je kampanja „Kada voziš, parkiraj telefon“.

 

 

Skoro da ne postoji domaći medij koji nije posvetio svoj prostor ovoj kampanji. Rezultati ankete, koju su među građanima sproveli Srpski komitet za bezbednost saobraćaja i Saobraćajni fakultet , pokazuju da je čak 96% ispitanika zapazilo kampanju i ocenilo je pozitivno.

Odavno reklamiranje nije jednosmeran proces, jer korisnik zahvaljujući Internetu i društvenim mrežama, poseduje megafon u ruci. Da bi neka kampanja bila uspešna, potrebno je da korisnik bude prenosilac poruke. To znači da je neophodno da se identifikuje sa idejom kampanje ili da oseti emociju koju ona nosi. U slučaju kampanje „ Kada voziš, parkiraj telefon“ nastala je globalna identifikacija sa idejom, pa je tako i dobila svoj viralni karakter.

Autor teksta Una Zabunov (@unaunpaso), menadžer za digitalni marketing Telekom Srbija.

You may also like...

9 Responses

  1. zaliv kaže:

    Nemoguca misija! Nije na odmet sve ovo ali ljudi kao ljudi se nece odreci onoga sto im olaksa zivot i komunikaciju. Dakle najpametnije bi bilo stalno pratiti nova resenja za komunikaciju u saobracaju, reci NE za telefon u saobracaju jednostavno nije moguce! Postoje brojna pomagala i pametna resenja za koriscenje nekih opcija telefona u saobracaju, a bice ih sve vise.

  2. BizNet kaže:

    Za zaista neizbežne razgovore telefonom, najbolje rešenje su bluetooth slušalice koje nisu toliko skupe. Naravno, fokus uvek treba da nam ostane na vožnji i volanu.

  3. Faribo kaže:

    Kazna, iliti batina je iz raja izasla. Kamere, kazne, ali kazne tipa dok ne platite kaznu ne mozete nista da uradite u sistemu su civilizacijski trend. Nismo mi izmislili svet, a svet ce lakse nas nauciti pravilima nego mi njega varvarstvu.

  4. nenad kaže:

    svi se kao slazu da treba odlozite mobilni kada vozish, ali vrlo retko to i ucine. Svi misle da znaju da voze dok pricaju. I ne mozes ih ubediti nikako. Tako da ne verujem da ce ovakve kampanje da rese stvar. Mi smo taj mentalitet, i nista ne pomaze

  5. Sasa kaže:

    Oni koji telefoniraju kad voze to nebi smeli da rade pogotovo ako se deca voze u automobilu.

  6. Obiraf kaže:

    Samo kazne po dzepu vozaca i to je to .. A kako doci do dokaza danas i nije vise tako tesko. Kamere na svakom cosku kao u velikom bratu i puuuno parkiranih telefona u toku voznje.

  7. Ivana kaže:

    Trebalo bi staviti ometače signala u auta.

  8. Milos kaže:

    Slažem se u potpunosti da ne treba pričati telefonom u vožnji, čak i ta milisekunda dok se čovek javi na telefon može prouzrokovati udes. Radujem se ovoj akciji i u potpunosti je podržavam.

  1. 26/02/2014

    […] Upotreba mobilnog telefona prilikom upravljanja vozilom je i zakonom zabranjena. Vožnja zahteva punu koncentraciju a telefonski razgovor je narušava. U Srbiji je zabeležen veliki porast saobraćajnih nezgoda u kojima je jedan od najčešćih uzroka saobraćajnih nezgoda neodgovorna upotreba mobilnog telefona. Kompanija Telekom Srbija je tim povodom pokrenula društveno odgovornu akciju „Kada voziš, parkiraj telefon!“ […]

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Napišite brojeve sa slika *