Mala škola preduzetništva – 8 saveta za pokretanje startapa

Pred vama je osam kratkih videa koji ilustruju osnovne pojmove i koncepte pokretanja startapa. Od ideje, preko realizacije do predstavljanja ideje potencijalnim investitorima.

  1. Šta je startap?

Startapi su uglavnom novoosnovane kompanije, odnosno početnici u poslovanju. Na Zapadu se ovaj termin često povezuje sa visokotehnološkim preduzećima. Osnovna karakteristika startapa i ono što ih razlikuje od drugih preduzetničkih poduhvata jeste mogućnost velikog rasta. Pekara, frizerski salon ili prodavnica su značajni pokretači privrede svake zemlje, ali nisu startapi, jer nisu napravljeni da brzo dođu do miliona korisnika. Ovaj rast najčešće dolazi jer je u pitanju inovacija globalnih razmera.
Upravo zato su startapi često povezani sa internetom. Velike uspešne kompanije poput Google-a, Facebooka i Apple-a u početku su bile startapi, a sada su najvrednije kompanije na svetu.

2. Šta je potrebno za uspešan startap?

Ukratko, ne postoji recept ni čarobni štapić koji će napraviti jedan poduhvat uspešnim. Postoji mnogo faktora, ali postoje nužni preduslovi koji vam u mnogome mogu pomoći na putu ka uspehu:

Dobar tim
Dobar proizvod
Organizacija budžeta
Organizacija vremena

3. Kako odabrati pravi tim?

Zašto je toliko bitno imati tim? Pre svega zbog uzajamne moralne podrške. Započeti biznis nije lako. Mnogo puta ćete poželeti da odustanete, da odete kući, pokrijete se preko glave i plačete. U tim trenucima bi vaši suosnivači trebalo da budu tu da vas ohrabre i podrže. Naravno, i vi ćete biti tu za njih kada im to bude bilo potrebno.
Kako da izaberete svog partnera za pokretanje posla?

  1. Procenite dobro svoje prednosti i mane;
  2. Tražite nekoga ko je dobar u oblastima koje vama ne idu — mora biti bolji od vas u nekim segmentima;
  3. Izaberite nekoga sa kim vam je prijatno da provodite vreme, jer ćete ga provoditi izuzetno mnogo;
  4. Dogovorite se o zajedničkoj viziji (gde želite da budete) i nivou posvećenosti (koliko vremena i truda ćete ulagati).

 

4. Da li je vaša ideja dobra?

Retko ko dođe do uspeha jer mu je nasumična ideja upalila, korisnici počeli da dolaze, a sa njima i sve drugo.
Vaša ideja mora da rešava neki problem sa kojim se susreću potencijalni korisnici, ali to je nedovoljno. Da biste uspeli, morate da se obraćate dovoljno velikom tržištu. Ipak, ne završava se sve sa dobrom idejom, naprotiv, to je tek početak.
Naravno da je ideja važna, ali dobra i originalna ideja nije garancija da će vaš startap biti uspešan. Ono što je dosta važnije jeste kako tu ideju materijalizujete i sprovedete u delo.

 

5. Šta je MVP?

Najjednostavnije rečeno, to je rana verzija proizvoda koji želite da realizujete, skockana brzo i sa minimalnim resursima, a važna je jer ima ključne osobine i lako se koristi. Služi da biste što brže testirali upotrebljivost i privlačnost vašeg potencijalnog proizvoda. Minimalni održivi proizvod (Minimal Viable Product) sadrži samo one karakteristike koje su dovoljne za lansiranje proizvoda kako bi se pratile reakcije kod prvih korisnika. MVP je kao osnovni prototip vašeg proizvoda, njegova imitacija za potrebe učenja, opremljena samo najvažnijim funkcionalnostima i može se napraviti za kratko vreme kako biste što pre utvrdili da li postoji potreba za vašim proizvodom.

 

6. Finansije za pokretanje startapa

Internet revolucija stvorila je veliku grupu preduzetnika koji su postali investitori i finansijska kičma startap ekosistema. U kombinaciji sa Venture Capital fondovima (fondovima rizičnog kapitala) i sve većem broju startap inkubatora, koji osim finansijske pomoći nude i kancelarijski prostor, infrastrukturu i podršku, postoje realne opcije za izgradnju vašeg biznisa, ako on, naravno, zadovoljava određene kriterijume.
Obično je početni izvor finansiranja za startape sopstveni novac osnivača, te sredstva koja su dobili od porodice i prijatelja. Međutim, ako ona ponestanu, tzv. anđeli investitori se nameću kao jedan od najboljih izbora.
Reč je o uspešnim ljudima sa željom da investiraju u perspektivne projekte u zamenu za udeo u vlasništvu kompanije. Seed akceleratori su vrsta poslovnih inkubatora — programa podrške mladim startapima, u finansijskom, ali i u smislu mentorske podrške u ranoj fazi razvoja. Pionir u ovom poslu je Y Combinator u kom su počeli mnogi uspešni startapi iz Silicijumske doline, a kod nas je trenutno aktivni Startlabs i South Central Ventures. Inkubatori, sem početne investicije, nude i znanje i povezivanje sa ljudima iz industrije te ujedno predstavljaju najbolji način da naučite kako se stvara i vodi startap, dok upravo to i radite. Za uzvrat startapi daju inkubatorima udeo u kompaniji.
Postoje još neki načini finansiranja, recimo crowdfunding platforme, poput Kickstarter gde je potrebno da izložite javno svoju ideju kako bi posetioci platforme odlučili da li će finansirati vaš projekat.

 

7. Kako predstaviti ideju investitorima?

Prezentovanje ideje u kratkom vremenskom roku potencijanim partnerima i investitorima se zove pitch. U startap svetu često se organizuju ovakva predstavljanja startapa investitorima koji se odvijaju najčešće javno i kroz prezentacije različitih timova od po 5-10 minuta, dok investitori slušaju i postavljaju pitanja.
Šta čini dobar pitch?

  1. Problem, pa rešenje
    Osnovna greška koju preduzetnici prave kada prezentuju ono na čemu rade jeste da krenu da opisuju proizvod, funkcionalnosti i osobine koje ima. Ovo je razumljivo budući da je u pitanju nešto u šta ste uložili dosta sebe, „živite ga i dišete“ i savršeno vam je jasno kako je to jedna od najboljih i najrevolucionarnijih stvari koje će se desiti svetu.
  1. Za početak — zašto je to vaše uopšte bitno?
    Kakav problem rešava? Kada krenete od problema, kada objasnite bol koji lečite, vaše rešenje odnosno vaš proizvod dobija mnogo više smisla i može zvučati zapravo interesantno.
  1. Biznis — tržište i model
    Budući da su startapi kompanije koje za cilj imaju da stvaraju profit i da taj profit može da bude skalabilan, potencijalnim investitorima i partnerima morate da dokažete dve stvari — da je prostor koji ‘napadate’ bogat i da vi imate način da profitirate od njega.

Za početak, tržište — ko je vaša ciljna grupa i da li možete na njoj da bazirate biznis?

Druga stvar je poslovni model — kako planirate da zarađujete od proizvoda?

  1. Tim
    Zapravo najvažnija stavka. Morate predstaviti tim koji je osnovao i razvija startap, koje uloge ima koji član tima, koje su kompetencije svakog od njih za tu ulogu, relevantna prethodna skustva i slično. Investitori gotovo nikada ne ulažu samo u ideju, a dešava se da ulažu samo u tim.

Jedno od pitanja na koje bi trebalo odgovoriti je zašto vi želite da se bavite baš onim problemom koji ste izabrali, a odgovor na pitanje zašto biste u tome bili bolji od konkurencije bi bio dobar bonus.

 

8. Kako dalje da učim i da se razvijam?

Startap je kao koncept postao dosta popularan i Internet je prepun izvora za učenje, ipak, kako biste se lakše snašli u tom moru sadržaja, evo osnovne lektire:

Erik Ris — Lean Startup. Bukvar za preduzetnike
Rob Ficpatrik — Mamin test. Kako da pričate sa korisnicima
Piter Til — Od nule do jedan. Iz prve ruke saznajte kako se stvara uspešna kompanija.
Y Combinator Startup School — kurs za pokretanje biznisa najuspešnijeg svetskog akceleratora.
Startit.rs — Učite i čitajte priče o domaćim startapima

 

I obavezno budite aktivni na fizičkim događajima koji se gotovo svakodnevno održavaju po Startit Centrima širom Srbije.
Srećno sa idejama!

You may also like...

2 Responses

  1. BizNet kaže:

    Odlični saveti uvek dobro dodju. Kada pokrećete sopstveni Start Up postavljate sami sebi milion pitanja

  2. Rose kaže:

    Mislim da je najkvalitetniji savet upravo to da trazimo nekog ko je dobar u stvarima koje nama ne idu. Kao neko ko je preduzetnik vec godinama, uvek mi je bilo bitno da imam saradnike koji mogu da pokupe tu gde zastanem.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Napišite brojeve sa slika *