Windows Phone 8

U oktobru 2012. godine, Microsoft je zvanično predstavio Windows 8 operativni sistem. Dok je njegov prethodnik WP 7.5 bio zasnovan na zastareloj Windows Mobile platformi, WP8 ima istu softversku srž kao i njegov PC ekvivalent, što bi trebalo znanto da olakša kombinovanje programa između ova dva oprativna sistema. Korisnici upravljaju interfejsom prelaskom s jedne „pločice” (engl. tile) na drugu, koje sadrže i informacije prikupljene sa Interneta (temperaturu, Facebook status ili e-mail).

Slika br. 1 HTC Windows Phone 8X

Svakako najbolja karakteristika novog operativnog sistema je pločasti interfejs, preko koga korisnici na vrlo jednostavan način mogu upravljati većinom funkcionalnosti na svom telefonu. Interfejs je veoma promenjiv i prilagodljiv, korisnici mogu podesiti boju pozadina pločica, njihovu veličinu i raspored. Mogu dodavati nove widgete, foldere, aplikacije i predefinisane funkcionalnosti. Većina pločica interfejsa, kontakti, vremenska prognoza, market i dr., skupljaju informacije u pozadini sa Intereneta i čine jedan dinamički skup koji u svakom trenutku daje veoma lep vizuelni efekat. Sada možete dodati više ikona sa notifikacijama za prikaz informacija i aplikacija koje podržavaju ovaj format, tako da Facebook može na zaključanom ekranu da prikazuje fotografiju iz vašeg foto albuma ili nekog od odabranih albuma. Takođe se na zaključanom ekranu mogu prikazati numere koje se reprodukuju i muzičke kontrole (što je bilo i ranije dostupno).

Slika br. 2 Home strana WP 8

Slika br. 3 Jednostavno menjanje boja interfejsa, teme

Druga karakteristika koja ovaj operativni sitem odvaja od ostalih, njegovih predhodnika, je novi ubrzani Internet Explorer 10, koji je prema navodima Microsoft-a 10 puta brži nego kod WP 7.5. Prilikom testiranja ovog operativnog sistema lično smo se uverili u njegovu izuzetnu brzinu.

Slika br. 4 Internet Explorer 10

                                                   Slika br. 5 App Store                                 Slika br. 6 Strana sa aplikacijama

Kada predstavlja svoje novitete u okviru ovog operativnog sistema, Microsoft navodi opciju Kid’s Corner (dečji kutak) za roditelje koji daju telefon deci da se njime igraju. Oni će sada moći da ograniče pristup svojim mališanima na određen broj aplikacija, bez „zalaženja” u email, telefonske pozive ili poruke.

Slika br. 7 Kids Corner

 

Rooms omogućava korisnicima da stvore okruženje u koje se ulazi samo na poziv, a gde će članovi razmenjivati svoje kalendare, beleške, fotografije i drugi sadržaj. To će biti od pomoći porodicama, sportskim timovima i drugim grupama da budu „sinhronizovane”. Iz ove opcije korisnici mogu chat-ovati, deliti svoje kalendare, slike i drugi sadržaj, a da on bude vidljiv samo između njih. Testiranjem smo utvrdili da je ulazak korisnika u Rooms omogućen samo onima koji imaju Microsoft nalog uz predhodni poziv vlasnika Rooms-a.

Slika br. 8 Family Rooms

Microsoft se potrudio i da poboljša svoju „always-on” Skype opciju koja je bila puna „rupa” u prethodnom sistemu i nije dozvoljavala da u pozadini radi program za video i „ćaskanje”. U WP8 Skype će raditi u pozadini čak i ako je aplikacija zatvorena, a telefon zaključan. To je sličan metod koji je predstavljen kod Windows 8 da bi se sačuvala baterija i sistem držao „uspavanim” sve dok ga ne probude neko obaveštenje ili poziv.

Od ostalih opcija treba izdvojiti Data Sense koja korisnicima nudi mogućnost praćenja potrošnje podataka i njihovo kontrolisanje, ali i kompresuje podatke do 45 posto pri surfovanju, Xbox Music i SkyDrive.

Postoji opcija backup podataka u „cloud“, pri čemu se ona manifestuje skladištenjem bookmarkova IE pretraživača, listom instaliranih programa i podešavanja, tekstualnih poruka i fotografija u cloud skladišni prostor.

 

Slika br. 9 Skype always-on

Sa novim Windows Phone-om broj aplikacija je znatno uvećan, a prema podacima sa Microsoft App Store-a čak 46 od 50 najpopularnijih mobilnih aplikacija postoje i u WP 8 verziji. Velika razlika u odnosu na Android Play Store je što se većina aplikacija plaća. Microsoft nikad nije obraćao veliku pažnju na aplikacije i to je uvek predstavljalo problem kod ranijih verzija. Sa ovom verzijom operativnog sistema to je većinom ispravljeno i trenutno se može naći većina popularnih aplikacija koje se nalaze na drugim prodavnicama. Što se tiče srpskog tržišta, ponuda je i dalje veoma mala i trenutno se nalazi tek nekih 20-30 (koliko smo mogli da nađemo prilikom testiranja) aplikacija. Jedna od prvih aplikacija sa ovih prostora koja je ušla u Microsoft-ov projekat je nadji.info.

Slika br. 10 Nadji.info i B92 na Windows Phone Store-u

Microsoft je na ovom operativnom sistemu omogućio mnogobrojne aplikacije koje dolaze iz njihove kuće, pored spomenutih Skype-a, SkyDrive-a, tu su još i Lync 2010, Yahoo mail, Office i dr.

Slika br. 11 Office i Lync 2010

Mobilni novčanik još jedna od novih funkcionalnosti. Korisnik pomoću ove aplikacije može na jednom mestu imati sve svoje kreditne i debitne kartice, skupljanje kupona prikom kupovine kao i dobijanje informacija o određenim popustima i akcijama. Korisnicima je omogućena kupovina aplikacija i digitalnog sadržaja direktno iz mobilnog novčanika, beskontaktno plaćanje preko NFC-a.

 

Slika br. 12 Mobilni novčanik Windows phone

 

Neke od prednosti Windows Phone 8 pored nabrojanih su svakako i:

  • Preuzimanje i deinstaliranje aplikacija, mnogo komfornije od Android-a
  • Brzo prepoznavanje WiFi mreže i konekcija na istu
  • Laka integracija svih Microsoftovih naloga
  • Jednostavno deljenje slika i ostalog sadržaja preko SkyDrive-a
  • Manja potrošnja baterije u odnosu na Android
  • Kompatabilnost sa PC softwerom

A nedostaci:

  • Mali broj aplikacija, naručito besplatnih
  • Bings i Nokia mape koje nisu pregledne za snalaženje
  • Nemogućnost pozivanja prijatelja u Rooms ako nemaju Microsoft nalog
  • Pretraživač Internet Explorer 10 pored svoj brzine ne podržava neke formate
  • Nemogućnost brisanja Microsoft-ovog naloga bez resetovanja telefona na fabrička podešavanja
  • Kod testiranog modela nije bila moguća NFC sharing opcija sa Androidom

 

 

Autori teksta : Dragan Kvačanović (@spidvalis), Menadžer za razvoj messaging i VAS servisa i Marija Vukašinović, Menadžer za razvoj ISP servisa u Telekomu Srbija

You may also like...

2 Responses

  1. Elena kaže:

    Pre godinu dana gledala sam reportazu na BBC World News-u; gde korisnici imaju problema prilikom placanja racuna putem mobilnog telefona, tada taj sistem u svim prodavnicama Londona nije bio prihvacen, a sad..? Super, menjamo se na bolje! Ima da prodje decenija dok se kod nas taj sistem prihvati.Ovde ni placanje obicnom karticom nije bas usvojeno, a kamoli telefonom, ali nema veze bitno je da idemo na bolje, zar ne?

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Napišite brojeve sa slika *