Instagram vs TikTok – koja aplikacija je popularnija?

Čak i ako niste pripadnik Generacije Z sigurno ste čuli za TikTok – aplikaciju kreiranu 2016. godine koja predstavlja alat za brzo i jednostavno kreiranje kratkih video snimaka. Kreator ove aplikacije, kompanija ByteDance, godinu dana nakon lansiranja TikToka u Kini akvizirala je svog konkurenta, aplikaciju Musical.ly, čime je sebi obezbedila ulazak na tržište SAD – što je bio jedan od ključnih koraka koji su doprineli njenoj globalnoj popularnosti.
Tri godine kasnije, TikTok je postao jedna od najpopularnijih društvenih mreža na svetu, barem kada su mlađe generacije u pitanju, a procenjuje se da je broj korisnika ove aplikacije u toku prošle godine došao do 800 miliona.
Te cifre svakako su i više nego obradovale ByteDance, ali su postale „trn u oku“ aplikaciji Instagram, koja u ovom trenutku i dalje sa ponosom nosi titulu najpopularnije društvene mreže na svetu sa preko milijardu aktivnih korisnika.
Da li su Instagram i TikTok dve strane istog novčića?
Pre deset godina kada je nastao, Instagram je bio zamišljen kao aplikacija isključivo namenjena postavljanju fotografija. Međutim, 2016. godine inspirisani opcijom koju nudi aplikacija Snapchat, uvode opciju Story – čuvene „priče“ koje traju 24 časa i koje, između ostalog, omogućavaju postavljanje kratkih video snimaka.
U međuvremenu, svojim korisnicima omogućili su i opciju IGTV (malo duži video format koji korisnici mogu da postave na svoj profil), ali TikTok ostaje aplikacija koja je postavila nove standarde u oblasti video sadržaja na društvenim mrežama. Kratki video snimci koji se tamo postavljaju traju do 15 sekundi (sa opcijom da se produže ukoliko korisnik postavlja više snimaka) i njihov cilj je prilično jednostavan – pokazati novu plesnu koreografiju ili zabaviti pratioce nekim skečom ili imitacijom. Aplikacija je, poput Instagrama, takođe dostupna i za Android i iOS mobilne uređaje.

Poput svog “rivala”, i TikTok ima jednostavnu početnu stranicu (Home Feed), samo što će korisnike umesto fotografija dočekati video snimci. Pored toga, oni mogu pogledati i zapratiti profile koji im se učine interesantnim, inspirisati se u okviru opcije Discover (pandan opciji Search na Instagramu), a TikTok će im takođe slati obaveštenja kada ih neko zaprati ili označi na svom snimku.
Ipak, fokus sadržaja na Instagramu ostaje na fotografijama iz oblasti putovanja, arhitekture, pejzaža, hrane, mode i lepote, dok se TikTok uglavnom usredsređuje na zabavu, što je uslovilo i drugačiji starosni tip korisnika koji koriste ove aplikacije. TikTok uglavnom okuplja publiku koja ima od 16 do 24 godine, dok Instagram mahom okuplja milenijalce, osobe koje danas imaju između 25 i 34 godine.
Okupljanje platežno sposobne publike ujedno je i jedan od razloga zašto Instagram okuplja daleko više brendova i kompanija koji se oglašavaju na ovoj društvenoj mreži, ali TikTok u ovom trenutku postaje mesto broj jedan za kontakt sa tinejdžerima i dvadesetogodišnjacima. To su, naravno, prepoznali i brendovi koji su za komunikaciju sa mlađom publikom kreiralii naloge na TikToku, a raznolikost kompanija koje se mogu pronaći na ovoj društvenoj mreži potvrđuje da svaki brend svom senzibilitetu može prilagoditi opcije koje nudi ova aplikacija.
Danas sve veći broj kompanija prepoznaje značaj društvenih mreža, bez obzira na to iz koje industrije dolaze. Kako bi komunicirali sa različitim profilima svojih korisnika, svoje profile na društvenim mrežama imaju brendovi, takoreći, iz svih oblasti: iz sveta mode, kozmetike, medija, izdavaštva, sporta, turizma, telekomunikacija i brojnih drugih oblasti. Domaći brendovi su, čini se, odavno prepoznali značaj nastupa na Instagramu, međutim još uvek je evidentno njihovo odsustvo na Tik Tok-u. Svakako postoje i primeri poput mts-a koji ima profile na obe mreže, i na Instagramu i na TikTok-u.
Instagramova opcija Reels kreirana je po uzoru na TikTok
Kako odlazak korisnika na drugu platformu nije nešto što je Instagram planirao, u toku leta tekuće godine upotrebio je istu taktiku kao i u slučaju Snapchat: u svoju aplikaciju je dodao novu opciju po uzoru na TikTok.
Ta nova opcija zove se Reels i 2019. godine testirana je na korisnicima u Brazilu, a svetlo dana ugledala je u avgustu tekuće godine. Taj novi Instagram video format, baš kao i TikTok, korisnicima omogućava kreiranje kratkih video snimaka sa opcijom dodavanja muzike i može se pronaći i na profilima i na zasebnoj stranici.

Kao i na TikToku, korisnici ispod ovih snimaka mogu da ostavljaju komentare, provere koja muzička pozadina je korišćena i, sudeći po reakcijama brendova i influensera koji u sve većoj meri koriste ovu opciju, postaje vrlo popularna na ovoj društvenoj mreži. Na taj način Instagram je sprečio veliki broj milenijalaca da odu sa platforme i svoju kreativnost u kreiranju videa isprobaju na TikToku, a delimično nastoji i da privuče mlađe korisnike koji uživaju u ovakvom sadržaju.
Ipak, uprkos tim naporima Instagrama, TikTok nastavlja da povećava broj korisnika. To pokazuju i podaci iz februara 2020. kada je pandemija korona virusa širom sveta uzimala svoj prvi danak, a broj preuzimanja ove aplikacije se merio sa rekordnih 113 miliona. Nezvanični podaci tvrde i da je tekuća godina TikTok-u donela i ukupan broj korisnika koji se meri sa gotovo milijardu, što znači da se ova aplikacija u tom pogledu gotovo sasvim približila Instagramu.
Na kraju, bitno je istaći sledeće: iako je u slučaju TikTok -a i dalje dominantno reč o sadržaju koji mlađa publika kreira za svoje vršnjake, sa povećanjem broja korisnika ove aplikacije povećava se i raznovrsnost sadržaja koji se može pronaći na ovoj društvenoj mreži. Na taj način i starija publika može pronaći sadržaj koji je interesuje, a koji u prvi plan stavlja arhitekturu, kuvanje, pa čak i filozofiju. A kako će Instagram odgovoriti na to i sačuvati titulu najpopularnije društvene mreže na svetu – ostaje da vidimo.