Foursquare (forskver) je geolokacijska društvena mreža zasnovana na ideji o prijavi (tzv. check-in) na geografske lokacije gde se korisnici prijavljuju – „čekiraju“ u objekte koje posećuju. Koristi se tako što se sa mobilnog telefona (podržani su Android, iPhone, Nokia, Blackberry, Windows…) vrši prijavljivanje, čime svojim prijateljima na ovoj mreži dajete do znanja gde se nalazite u datom trenutku. Na taj način stičete određene poene koji se akumuliraju za rangiranje, ali i mogućnost osvajanja kolekcionarskih bedževa, ukoliko za to postoji uslov. Ukoliko se više puta prijavite na određenoj lokaciji, možete postati i „gradonačelnik“ (mayor).
Privatnost na foursquareu
Vaše prijavljivanje na lokacije mogu videti samo oni ljudi koje ste dodali kao „prijatelje„, te prijatelji na drugim društvenim mrežama (Facebook, Twitter) ukoliko odlučite da na njima podelite svoju prijavu. Kao i na ostalim društvenim mrežama, kontrola privatnosti je u rukama korisnika. Za dodatak pri svakoj prijavi postoji i opcija da se ista ne podeli sa prijateljima – u tom slučaju čekiranje se vrši u tajnosti i niko ga osim vas ne može videti.
Osnovni pojmovi
- Check-in – prijava na lokaciju: pretražite aplikaciju i pronađite lokaciju na kojoj se nalazite, te prostim klikom se prijavite na nju. Ukoliko lokacija nije izlistana, možete je dodati i sami – potrudite se da što preciznije unesete podatke. Svaka prijava vam donosi određeni broj bodova, i tako rangira na listi među vašim prijateljima.
- Badge – bedž: virtuelna nagrada koju dobijate u određenim prilikama (npr. Swarm bedž ćete dobiti kada se prijavite na istu lokaciju sa najmanje 50 drugih korisnika, Super User kada se prijavite 30 puta u istom mesecu, Overshare kada se u roku od 12h prijavite na 10 različitih lokacija, i tako dalje).
- Mayor – gradonačelnik: kada se na neku lokaciju redovno prijavljujete, dobijate mogućnost i da postanete njen gradonačelnik. Titulu osvaja onaj ko ima najviše prijava unutar poslednjih 60 dana. Važno je znati da u takmičenje za mayorship ulaze svi korisnici foursquarea, a ne samo vaši prijatelji.
- Tips – saveti: za svaku lokaciju je moguće ostaviti savet u vezi sa njom (više u delu Prednosti za korisnike).
- Specials – pogodnosti: svi tržni centri, restorani, hoteli i ostali koji vode računa o svojim posetiocima i novim tehnologijama i trendovima bi trebalo da ponude i dodatne pogodnosti korisnicima ove mreže (više u delu Poslovna korist). U svetu je to već postalo praksa i opšteprihvaćeno pravilo, a kod nas se još uvek malo zna o ovoj mreži, pa samim tim i slabo radi na promociji putem nje.
Prednosti za korisnike
Korisnici mogu da ostave svoj savet u vezi sa datom lokacijom: uglavnom su to preporuke za određeno jelo u restoranu ili piće u kafiću, kao i eventualna šifra za besplatan Internet (free Wi-Fi). Takođe, mogu se postaviti i fotografije lokacije, pa je i to još jedan od načina informisanja korisnika o datom mestu.
Jasno je da sve ovo pomaže pri donošenju odluke o odlasku na neko mesto i postaje veoma korisno kad su putovanja u druge gradove i zemlje u pitanju, a putem alata za istraživanje (Explore) u aplikaciji ili na veb sajtu. Dobro je odvojiti vreme i napisati u par reči svoj utisak, jer to pomaže drugima. Što je više saveta ostavljeno, to će vam, recimo, izbor restorana u nepoznatom gradu – ili hrane u nepoznatom restoranu, biti olakšan.
Sa razvojem ove mreže, sve više poslovnih lokacija uviđa prednost i posvećuje se i ličnoj promociji. Nude se razne pogodnosti, u vidu, na primer, besplatne kafe onome ko se prijavi prvi put, besplatnog jela za petu prijavu po redu, popusti i slično.
Poslovna korist
Trgovci i vlasnici ugostiteljskih i drugih objekata mogu da podnesu zahtev da postanu „rukovodioci“ svog objekta na foursquareu. Odobravanje ovog zahteva podrazumeva dobijanje pisma od foursquarea na adresu objekta koja mora biti identična onoj unetoj za dati objekat na foursquareu. Nakon dobijanja pisma i unošenja šifre u foursquare, rukovodilac objekta ima uvid u statistike prijavljivanja korisnika u njegov objekat kao i mogućnost postavljanja posebnih ponuda (popusta) za korisnike koji se prijavljuju u cilju promocije i privlačenja mušterija.
Nije moguća izmena niti brisanje saveta koji su ostavljeni za datu lokaciju, ali bi ih trebalo koristiti kao veoma javnu knjigu utisaka: jasno je da je teško svima ugoditi, i da će verovatno biti i negativnih saveta. Zato je na svakom objektu da vodi računa u svojoj reputaciji, jer je ona u doba Interneta, a posebno razvojem ovakvih geolokacijskih servisa, ranjivija nego ikad.
Vlasnici mogu promovisati svoje objekte putem davanja popusta korisnicima koji se prijave, poklona za redovne posetioce i sličnog. Dobro je iskoristiti i ovaj vid promocije zbog toga što korisnici ove mreže bivaju obavešteni svaki put kada u njihovoj blizini neki objekat nudi povoljnosti, pa je i veća verovatnoća da će se za njega i odlučiti.
Brendovi imaju drugačiju mogućnost od trgovaca. Oni mogu napraviti stranice (nešto poput Facebook Fan Page) za svoj brend, i putem te stranice brend ostavlja savete na lokacijama, pravi liste objekata za svoje promotivne svrhe i druge aktivnosti u cilju angažovanja svojih pratioca.
Bonton i pravila
- Samo jedna prijava dnevno se računa u borbi za dobijanje titule Gradonačelnik (Mayor) u nekom objektu.
- Prijavljivanje „u prolazu“ nije po pravilima, odnosno, trebalo bi da se prijavite samo ako idete na neko mesto sa legitimnom svrhom, na primer idete u radnju u kupovinu, svratite u lokalni kafić na kafu, doručkujete pecivo u pekari – a ne u prolazu pored tog mesta.
- Deljenje svake prijave na Twitteru se sigurno neće svideti vašim pratiocima – najbolje je da u podešavanjima ugasite automatsko deljenje svih čekiranja sa Twitterom ili Facebookom i da samo pojedine podelite pri prijavi.
Ukoliko još ne koristite ovu mrežu, možete se prijaviti na foursquare korišćenjem facebook naloga na www.foursquare.com ili sa bilo kojom e-mail adresom.
Nakon toga skinite aplikaciju na mobilni i spremni ste za istraživanje svega što foursquare nudi!
Dobro je znati:
Zvanični Foursquare FAQ na engleskom se nalazi na www.support.foursquare.com/home
Za pitanja možete zapratiti domaći nezvanični klub ljubitelja foursquarea na Twitteru gde se takođe objavljuju
zanimljivosti iz sveta foursquare-a: @4sqSerbia