Jeste li nekada čuli suvoparne definicije? Definicije tipa „Digitalni ekosistem je nova paradigma u poslovanju koja omogućava održivo poslovanje i kontinualni razvoj“? E, pa zanemarite ovo, u ovom tekstu ćemo zaista objasniti šta je Digitalni ekosistem.
Kao što znate iz biologije, ekosistem predstavlja uravnotežen odnos živih bića i životne sredine u kojoj se ona nalaze. Digitalni ekosistem bi bio, analogno tome, uravnotežen odnos digitalnih aplikacija i servisa i okruženja u kojem se one nalaze. Poslovica kaže da slika vredi više od 1000 reči, tako da ćemo reči sačuvati za nešto drugo:
Partneri i zajednica su oni koji iniciraju, vode i organizuju ekosistem, regulativa obezbeđuje pravila i drži sve pod kontrolom. Osnovu za povezivanje obezbeđuje Infrastruktura, dok se aplikacije i softver „vrte“ na servisnim platformama. Na kraju ovog „lanca ishrane“ se nalaze uređaji koji predstavljaju vezu sa fizičkim svetom. U centru ovakvog sveta se, naravno, nalazi „njegovo veličanstvo korisnik“.
Kreiranje nove vrednosti
Šta nam obezbeđuje jedan ovakav uravnoteženi sistem? Digitalni ekosistem kreira novu vrednost, i to na tri načina:
- Otvaraju se mogućnosti za nove izvore prihoda – na primer, ako ste imali aplikaciju koja je zahtevala veliku integraciju, projekti integracije su trajali dugo i trošili previše resursa. Međutim, ako ta aplikacija dobije svoju digital varijantu u cloudu, možete doći do mnogo većeg broja korisnika mnogo brže.
2. Smanjuju se troškovi usled optimizacije i unapređenja , pre svega automatizacije i digitalizacije poslovnih procesa. Umesto da trošite vreme na analizu i razmišljanje kako da organizujete poslovanje dobijate gotova standardizovana rešenja koja se redovno update-uju i ne razmišljate o promenama regulative, ili tehnološkim promenama, upgrade-ima i slično.
3. Brže se usvajaju nove tehnologije, što samo po sebi može dodatno uticati i na stvaranje novih izvora prihoda i na smanjenje troškova. Kako je veliki broj rešenja u digitalnim ekosistemima upravo baziran na cloudu i SaaS konceptu, nakon što usvojite takav način razmišljanja kroz korišćenje nekih od ovakvih rešenja mnogo brže ćete krenuti i u razvoj sopstvenih proizvoda i usluga po tim principima.Prihvatanje novih tehnologija je ključ inoviranja
Ukratko, pored novca, digitalni ekosistem kreira i uštedu u vremenu (instalacije, update-i, povezivanje, obuke…), što često znači i više od samog novca. Ovo je kruženje koje, poput kruženja vode u prirodnom ekosistemu, održava digitalni ekosistem samodovoljnim i prosperitetnim.
Prvi digitalni ekosistem – Amazon
Kao što je i prirodi bila potrebna munja koja će dati život, tako je i za digitalne ekosisteme potreban neko sjajan koji će pokrenuti sistem koji će se uravnotežiti. Jedan od primera takve „munje“ je Džef Bezos i njegov Amazon.
Slabo poznata činjenica je da je Amazon još od 1999 godine rešio da otvori svoje poslovanje za partnere. Naime oni su razvili tehnologiju za eCommerce uz kompletne procese isporuke i shvatili su da tu tehnologiju mogu dodatno da iskoriste da je ponude partnerima – nazvali su svoj program Fulfillment by Amazon. Bilo je puno osporavanja te odluke Džefa Bezosa i nisu svi bili ubeđeni u uspeh tog koncepta, mnogi su se pitali zašto svoju kompetititvnu prednost umanjuje time što istu čini dostupnom konkurentima.
Ovakav potez je bio munja koja je pokrenula kruženje:
- Uvođenje partnera dovelo je do većeg izbora robe za korisnika a kako je korisničko iskustvo koje je dizajnirao Amazon bilo superiorno to je kontinualno povećavalo broj korisnika. Partneri su dovodili svojom robom nove korisnike na Amazon, ali su sigurno mnogi od njih gledali i kupovali i Amazon proizvode.
- Sa tako povećanim obimom prodaje jedinična cena troška razvoja i održavanja tehnologije i poslovnih procesa koji su podržavali proces kupovine i isporuke paketa su se smanjivali što je poboljšalo efikasnost samog Amazona i njegovu profitabilnost.
- Došli smo do WIN WIN WIN situacija u kojoj su svi dobitnici – najpre su korisnici dobili mnogo veći izbor proizvoda i superiorno korisničko iskustvo. Zatim, partneri Amazona koji su dobili novi kanal prodaje i lakše mogli da izgrade svoje biznise i naravno Amazon kao neko ko upravlja celim digitalnim ekosistemom.
Na kraju 1999 godine 3% ukupne prodaje Amazona bilo je kroz partnerski program. 2006. program je narastao u program Fulfillment by Amazon. Dvadeset godina kasnije, 2018. godine, program je imao udeo od čak 58% prodaje. U finansijskom smislu u tom periodu prodaja Amazon proizvoda rasla je po stopi od 25% dok je prodaja partnera rasla po stopi od 52%. Ali kada pogledate ceo Amazon, u finansijskom smislu prodaja je porasla sa 1.7 milijardi na 277 milijardi dolara.
Više od 20 godina kasnije, još uvek se pojavljuju takve „munje“ koje pokreću digitalne ekosisteme. U sledećem tekstu ćemo opisati kako će Telekom Srbija odaslati „digitalnu munju“ u prvi domaći digitalni ekosistem.