Digitalni ekosistem je kao luk…

Life is like an onion; you peel it off one layer at a time, and sometimes you weep.

Carl Sandburg

prethodnom tekstu smo objasnili šta je to digitalni ekosistem i kako utiče na vaše poslovanje. Da parafraziram Karla Sabdburga, digitalni ekosistem je kao luk, svaki sloj otkriva nešto novo i kada se ispravno upotrebi, nezaobilazan je deo recepta za dobro poslovanje. Telekom Srbija je na osnovu sopstvenih iskustava izvučenih iz procesa digitalne transformacije došao do zaključka kako treba da izgleda zdrav i održiv ekosistem. Ovo nije potpuno automatizovan i nije potpuno integrisan sistem, mada se ide u smeru da se sve ili najveći broj usluga ponude kroz digitalne kanale. Međutim, iako tehnološki nije u potpunosti zaokružen, ovaj digitalni ekosistem je pravi primer Fulfillment-a za partnere kroz ovaj digitalni ekosistem jer imaju mogućnost da plasiraju svoje usluge i da ih isporuče korisnicima kroz digitalne kanale i korišćenjem tehnologije i osnovnih servisa Telekoma Srbija.

Naš digitalni ekosistem u ovom trenutku ima 5 nivoa/slojeva (kao luk), i osim specifičnih poslovnih rešenja koja zahtevaju neki stepen integracije zbog specifičnih zahteva korisnika, većina je dostupna kroz eCommerce u standardnom obliku, bilo kod Telekoma bilo kod drugih provajdera. Ali da vas kratko provedemo kroz sve nivoe ovog digitalnog ekosistema.

Nivoi u Telekomovom digitalnom ekosistemu (poređani iznutra ka spolja) su:

  1. Standardni telekomunikacioni servisi
  2.  Usluge data centra
  3.  Informatička bezbednost
  4.  Specifična poslovna rešenja
  5.  Digitalna kancelarija

Standardni telekomunikacioni servisi

Covid 19 kriza je pokazala koliko je bitna telekomunikaciona infrastruktura da bi život i poslovanje ost na zadovoljavajućem nivou. Zahtevi za pouzdanom komunikacijom sa povećanjem broja digitalnih servisa samo rastu. U budućnosti okosnica svih digitalnih ekosistema će biti upravo bazirana na 4G/5G mobilnoj i na optičkoj komunikaciji. Svakako da to daje prednost telekomunikacionim provajderima da oko takve kritične infrastrukture izgrade digitalne ekosisteme. To je nešto što je prepoznato u Telekomu još pre desetak godina, kada smo ušli u digitalnu transformaciju. Međutim, tek su se skoro stvorili uslovi da za ovakav, partnerski, digitalni ekosistem. Tek sada je omogućeno da mnogo brže raste, da se razvija i da ostvari svoj puni potencijal.

Usluge data centra

Odavno je poznato da se bez nekih osnovnih informaciono-telekomunikacionih servisa moderno poslovanje ne može zamisliti. Imati svoj domen, email i web stranu je minimalno što je neophodno jednoj firmi. Zakup virtuelnog servera za specifični softver koji koristite je jednostavna i jeftina alternativa fizičkom serveru. Iako ima svojih prednosti, fizički server je skupo rešenje i teško za održavanje. Svi ovi servisi se odavno nude na platformi Oblaci.rs. Ova platforma predstavlja vaš data centar bez data centra.

Informatička bezbednost

Digitalno doba donosi nove izazove a naročito vezano za cyber security i to je treći nivo usluga unutar ovog digitalnog ekosistema. Ovo je tema kojom ćemo se u narednim godinama sve više baviti – sve smo izloženiji na internetu, na društvenim mrežama, na svojim mobilnim telefonima i neophodno je da se zaštitimo i kao pojedinci ali i da se poslovanje zaštiti od raznih cyber napada. Ovo spada u elementarnu higijenu da bi održali svoje poslovanje i sprečili negativne uticaje napada na vaše poslovanje , na vaše korisnike, brend, finansije. Kao što zaključavate svoje prostorije kada završite poslovni dan, tako treba brinuti i o digitalnom poslovanju.

Specifična poslovna rešenja

Četvrti nivo u našem digitalnom ekosistemu su specifična poslovna rešenja koja zahtevaju poseban razvoj i integraciju i nisu u potpunosti standardizovana. Zašto je to deo našeg ekosistema? Zato što standardna, out-of-the-box rešenja pokrivaju veliki deo ali ne i celokupno tržište.

Na primer, servisi eFaktura ili eFiskal postoje i u standardizovanom obliku ali kod nekih korisnika neophodno je raditi na prilagođavanjima vezanim za specifične potrebe. Često se tu radi o novim tehnologijama, o IoT-u, o 5G, o veštačkoj inteligenciji, Big data, gde su sva rešenja vrlo specifična i rešavaju neki konkretna problem u nekoj industrijskoj vertikali. Kroz ovakav ekosistem mi privlačimo i stvaramo kompetence da se ovakva rešenja brže realizuju.

Ovakva rešenja su u potpunosti partnerska, i kao u primeru Amazona iz prethodnog teksta, partneri i korisnici imaju koristi od Fulfillment by Telekom pristupa, naročito imajući u vidu vezu sa prethodna tri nivoa digitalnog ekosistema koji su često sastavni i podrazumevani deo specifičnih poslovnih rešenja.

Digitalna kancelarija

Peti nivo je  onaj koji je najdigitalnijitm :), koji je namenjen pre svega SME segmentu. U pitanju je digitalna kancelarija – koncept gde najveći broj rešenja može da se ponudi krajnjim korisnicima putem eCommerce-a. Ovakav koncept je standardizovan, brz i jednostavan za upotrebu. Obično se oslanja na telekomunikacione servise, usluge data centra i usluge koje obezbeđuju informatičku bezbednost.  Neka od ovih rešenja su sama za sebe digitalni ekosistemi poput eFakture, ePismonoše ili Kadrovske, što daje dodatnu snagu celom ekosistemu kroz sinergetske efekte. Korišćenje Microsoft 365 alata se već odavno podrazumeva, jer omogućava vrhunsku mobilnost, podržavajući i lokalnu instalaciju i cloud rešenje.

Sledeće nedelje ćemo vam dati primer kako funkcioniše jedan od servisa (uskoro i zakonska obaveza) eFakture.

Digitalni ekosistem – umesto zaključka…

… ću samo reći da ovaj blog pišem na tabletu, u kafiću, pomoću online verzije Worda u cloudu. Za koji minut e-mailom ide na odobrenje i reviziju. Zatim će biti (preko mobilne mreže) postavljen i objavljen na WordPress platformi na web hostingu. I to sve dok se u auto-servisu 50 metara dalje radi mali servis na mojim kolima.