Bloging. Jedna od onih pojava koje u teoriji deluju izuzetno lako i jednostavno, ali se u praksi pokažu kao poprilično zahtevna zanimacija koja iziskuje dosta vremena i još više truda. Posebno na početku, kada je pred blogerima početnicima veliki broj pitanja i nepoznanica. Kako bismo pomogli svima koji se susreću sa dilemama slične vrste, donosimo vam kratak vodič za blogere početnike. Pred vama je 9 saveta koji vam mogu pomoći za što bolji blogerski start i što lakši put do ‘’uspešnog bloga’’.
1. Šta mi je potrebno da bih počeo/la?
Volja, poznavanje teme kojoj želite da se posvetite, kompjuter, internet konekcija, nalog na nekoj od blogerskih platformi i pismenost. U ovom momentu nije vam potreban čak ni zaseban domen, ali ukoliko želite da od samog početka vašu blogersku priču učinite što profesionalnijom, zakup domena neće biti loša odluka.
Samo pokretanje bloga sa tehničke strane je vrlo lako. Pogotovo ukoliko se odlučite za Blogger platformu koja je nešto lakša i jednostavnija za korišćenje od WordPressa. Sa druge strane, WP pruža više slobode, mogućnosti, bolju zaštitu i lakši prenos vaših podataka, te ukoliko se i malo namučite sa njegovim funkcionisanjem, to neće biti ništa u odnosu na sve prednosti i povoljnosti koje ćete dobiti. Ujedno, nema problema koji Google pretraživač i kombinacija reči ‘’How To’’ ili ‘’Kako da’’ neće rešiti. Dakle, kada god se ukaže problem u pokretanju bloga i uređivanju njegovog dizajna, ukucajte ove magične reči u Google pretraživač, dodajte željeno pitanje i eto rešenja u vidu velikog broja tutorijala, što pisanih to i snimljenih.
2. Kako bi trebalo da izgleda dizajn mog bloga?
Jedna od početnih i primarnih stvari u vođenju bloga jeste osmišljavanje njegovog dizajna. U želji da budu što kreativniji, maštovitiji i domišljatiji blogeri početnici prave krucijalnu grešku: ‘’predizajniraju’’ svoj blog. Pozadina jarke boje, uz šarena slova različitih fontova, puno propratnih slika i muzičku podlogu, delovaće, u najmanju ruku, zamorno za posetioce bloga. Ovakav dizajn sa sobom vuče i nešto težu preglednost, koja na kraju ima odbojan efekat po čitaoce. Stoga, najbolje je da se držite minimalizma i parole “manje je više“, barem kada je dizajn u pitanju. Koristite se za oko prijatnim tonovima, čitljivim fontovima i izbegavajte nepotrebno ubacivanje propratnih efekata. Dajte naglasak na na onom što je najbitnije: sadržaju vaših postova.
3. Kako da organizujem svoj blog?
Dobrom organizacijom sadržaja na blogu vašim čitaocima maksimalno ćete olakšati njegovu preglednost, a to je jedan od glavnih preduslova da se čitalac uopšte zadrži i ponovo vrati na vaš blog. Zato odvojite postove po rubrikama kojima pripadaju putem sistema tagovanja i kreiranjem zasebnih strana unutar bloga. Neka te strane odnosno rubrike budu jasno istaknute na samom vrhu bloga kako bi bile uočljive i kako čitaoci ne bi predugo tragali za njima.
Ujedno, preporučljivo je da jasno istaknete i deo sa arhivom, kako bi novi čitaoci mogli da se lakše upoznaju sa vašim ranijim postovima.
4. Kakav bi trebalo da bude sadržaj na blogu?
Na prvom mestu pismen. Ništa ne odbija od bloga koliko nepismenost njegovog autora. Na sledećem mestu jeste originalnost. Ponudite nešto svoje, nešto drugačije i jedinstveno. Nikada, ali nikada, nemojte kopirati tuđ tekst, fotografije ili neki treći tip sadržaja. Internet je zapravo vrlo mali i sve se da lako proveriti i razotkriti.
Zatim, posvetite se fotografijama maksimalno. One su te koje ‘’prodaju’’ priču. Ovo je posebno bitna stavka ukoliko se bavite modnim, lifestyle, beauty, travel ili food blogingom. U tim sferama vizuelni doživljaj je izuzetno značajan. Ukoliko su vam fotografije kvalitetne imaćete mnogo više šansi da zadržite čitaoca i da ga naterate da vam se iznova vraća. Međutim, to što imate dobru fotografiju ne znači da treba da u potpunosti zanemarate tekstualni deo posta. Kroz pisanu reč zapravo najbolje se postiže efekat originalnosti i ličnog pečata, koji je vrlo bitan u prepoznatljivosti vašeg bloga u moru drugih. Zato, posvetite se pisanoj reči jer upravo sa njom ćete najbrže i najlakše dopreti do čitaoca i dozvolite mu da se identifikuje sa vama.
5. Koliko često bi trebalo da objavljujem postove?
Redovnost u postovanju je jedan od imperativa uspešnog bloginga. Ukoliko pravite isuviše duge pauze između postova, postoji mogućnost da će vas čitaoci zaboraviti i prestati da svaraćaju na vaš blog. Pokušajte da sagledate vreme koje želite da uložite u blog u odnosu na vaše primarne obaveze i napravite svoj plan postovanja. Budite realni i ne zadajte sebi nemoguće zadatke. Držite se svog plana što je više moguće, kako bi ga se držali i vaši čitaoci. Ipak, pokušajte da zarad kvantiteta ne izgubite na kvalitetu. Bolje je da prođe i dan više bez posta, nego da objavljujtete nešto za šta ste sigurno da je daleko od kvaliteta na koji biste da naviknete svoje čitaoce.
6. Kako bi trebalo da izgleda moja interakcija sa čitaocima?
Budite dostpuni! Pokušajte da redovno odgovarate na pitanja, sugestije i predloge svojih čitalaca. Arogantan stav ne prolazi nigde, pa ni u blogingu. Ovo se odnosi i na mailove i poruke na drugim društvenim mrežama na kojima ste aktivni u službi blogera.
7. Koliko moram da budem aktivan/na na društvenim mrežama?
Najjednostavniji način da svoje čitaoce obaveštavete o novim aktivnostima na blogu su društvene mreže. One su poput dečaka koji su početkom prošlog veka vičući obaveštavali prolaznike koje su to najnovije vesti u aktuelnim dnevnim novinama. Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, samo su neke od mreža na kojima možete okupiti svoju publiku i ponuditi im ne samo sadržaj sa bloga, već i dodatne informacije, fotografije, zanimljivosti. Stvarajući još jedan vid komunikacije sa svojim pratiocima, dajete im dodatni uvid u svoj pogled na život i temu koju obrađujete ali i mogućnost da se još bliže indentifikuju sa vama.
8. Da li bi trebalo da budem u kontaktu sa drugim blogerima?
Koliko je bitno da budete u stalnom kontaktu sa svojim čtaocima, toliko je bitno da se predstavite “kolegama“ blogerima. Učinite to na način koji vama najviše odgovara ili prija. Javno, preko komentara i društvenih mreža ili pak privatno, putem mejla i privatnih poruka. Ipak, izbegavajte klasične ‘’Ćao! Nov/a sam, pogledaj moj blog’’, situacije, već se predstavite na kulturan i uljudan način i dajte do znanja svom kolegi zbog čega ga kontaktirate, koliko dugo pratite njegov rad, šta je to što cenite kod njega i zašto ste se baš njemu obratili.
Ujedno, drugi blogovi vas najbolje mogu inspirisati i dati podstrek da se još kvalitetnije posvetite svom blogu. Samo imajte na umu da biti inspirisan i kopirati predstavlju dva poptuno različita pojma. Ukoliko vas sadržaj drugog bloga oduševi, predložite i podelite ga sa svojim čitaocima. Vaša kolegijalnost će se ceniti.
Šta je najvažnije?
Budite ono što ste. Neiskrenost se vrlo lako prepozna. Ma koliko zvučalo kao kliše, sitnagama “biti svoj’’ predstavlja jednu od najvažnijih polazišta dobrog bloginga. U suprotnom, nećete uživati, niti ćete istrajati.