E-commerce i narodna poslovica „Dok jednom ne smrkne drugom ne svane“. Možda ova izreka najbolje opisuje zamenu uloga koju su u martu 2020. godine imale realnost i virtuelna realnost.
Svakom laiku je jasno da je s pojavom pandemije koronavirusa svet usporio, a virtuelni svet eksplodirao, ali je i dalje otvoreno pitanje na koje se sve načine to odrazilo na današnjicu i kakve je posledice ostavilo na celokupno globalno stanovništvo?
Statistika govori umesto nas.
„U prvih nekoliko nedelja marta 2020. godine, samo u Sjedinjenim Američkim Državama je 18% više ljudi koristilo internet u odnosu na isti period prethodne godine“ navodi su sajta Statista, dok je prema podacima International Telecommunication Union (ITU) u celoj 2020. godini broj korisnika interneta porastao za čak 10,2% što se beleži kao najveći porast u ovoj deceniji.
Iako su negativne posledice koronavirusa na celokupnu svetsku zajednicu i te kako osetne i danas, neke branše su ovu pandemiju iskoristile u svoju korist i zabeležile ogroman uspeh. Jedna od njih je i e-commerce.
Šta je tačno e-commerce?
Preskočićemo suvoparne teorijske definicije, jer je e-commerce (skraćeno od electronic commerce) ni manje ni više – elektronska trgovina ili e-trgovina. Ova oblast pokriva sve aktivnosti prodaje i kupovine koje se vrše isključivo posredstvom interneta.
Ukoliko na primer želite da poručite novi iPhone preko on-line shop-a ili, recimo, da platite svoj račun za telefon on-line, vi zapravo trgujete elektronski.
Koliko je e-commerce zaista jak?
Prema istraživanju koje je objavio Oberlo, rast e-trgovine u 2020. godini je dostigao čak 26,4%, dok je broj onih koji su kupovali on-line porastao na 60% tokom 2020. i 2021. godine u 66 zemalja u kojima je vršeno istraživanje – podaci su Konferencije Ujedinjenih nacija za trgovinu i razvoj (UNCTAD).
Ali, gde je tu Srbija?
Recimo da će biti dovoljno jasno koliki je značaj e-trgovine (e-commerce) kod nas kada pročitate podatke Narodne banke Srbije koji kažu da se broj dinarskih transakcija plaćenih karticom putem interneta duplirao 2020. godine u poređenju sa 2019. godinom.
Trend jačanja elektronske trgovine je evidentno značajno uticao i na potrošače u Srbiji, što se vidi i na osnovu broja korisnika interneta koji nikako nije zanemarljiv – čak 83,2 odsto domaćinstava u Srbiji ima internet priključak, dok za potrebe poslovanja internet koristi 100 odsto preduzeća, podaci su koje je u oktobru ove godine izneo Republički zavod za statistiku.
Ove brojke samo pokazuju da se i potrošač u Srbiji oseća dosta komfornije i sigurnije u elektronskim transakcijama nego ranije. Da li je u pitanju to što smo konačno shvatili da je e-trgovina vid trgovine kao i svaki drugi, da se privatnost i sigurnost potrošača u njoj podjednako poštuju kao i u klasičnoj trgovini ili se za e-trgovinu ipak odlučujemo jer smo uvideli da je mnogo brža, lakša i dostupnija od trgovine na koju smo navikli?
U nastavku su neki od razloga zašto se sve više odlučujemo da poslove obavljamo on-line, ali i zašto nju sve češće biraju i prodavci.
Kuda dalje: Kakve benefite ima prodavac, a kakve kupac u e-trgovini?
Neki od razloga zašto se sve više biznisa odlučuje da pokrene svoju trgovinu on-line su:
● Manji troškovi održavanja biznisa – ukoliko se trgovina vrši isključivo on-line.
● Dupliranje vidljivosti – ukoliko se pored klasičnog maloprodajnog mesta uključi i e-trgovina,
● Lako praćenje potrošača na sajtu – ovaj način kupovine daje jasne podatke šta je popularno od proizvoda, kako se kupac kreće kroz e-prodavnicu, itd.
● Efikasniji marketing – mogućnost kreiranja oglasa za određenu ciljnu grupu.
● Ušteda vremena – u samo nekoliko minuta korisnik preko e-commerce sajta može lako da poruči određeni proizvod, a vreme je zlato zar ne?
● Dostupnost 24/7 – Uvek i svuda možete obaviti elektronsku trgovinu. I to vam ne uskraćuje druge načine trgovine, ako ih ipak više preferirate. Baš naprotiv. Ukoliko želite da kupite nov mobilni uređaj, a nemate vremena da svratite u neki od naših prodajnih objekata, kada god vam odgovora možete posetiti naš on-line shop i poručiti uređaj elektronski.
● Informacije na jednom mestu – Na sajtovima koji se bave e-trgovinom najčešće su jasno istaknute cene, popusti i dostupnost samih proizvoda što dodatno olakšava proces kupovine.
● Održivost poslovanja – U vreme nezapamćene situacije prouzrokovane COVID-19 virusom klasična prodaja je potpuno stala. Ipak, oni biznisi koji su uspeli da se prebace na on-line prodaju doživeli su veliki uspeh. To se posebno odnosi na oblast dostave hrane, ali i druge industrijske grane koje su se fokusirale na e-commerce.
E-commerce nastavlja da ispisuje istoriju
Lekcije koje smo naučili o e-trgovini bi trebalo što bolje iskoristiti i u narednom periodu, jer su predikcije da će elektronska trgovina globalno nastaviti da se širi i dalje. Razlog je pre svega razvoj mobilnih uređaja i aplikacija koje olakšavaju kupovinu i pružaju nove usluge kako bi se zadovoljile novostvorene potrebe potrošača. Pokazalo se da su potrošači nakon vanredne situacije uzrokovane pandemijom zadržali mnoge navike. Kao efekat toga svakako nas u narednom periodu očekuju brojne inovacije na različitim frontovima, ne samo u e-trgovini.
Kako da pokrenete svoj on-line shop?
Pokretanje internet prodavnice podrazumeva savladavanje određenih izazova iz domena e-commerce-a. Srećom oni se mogu veoma brzo rešiti pomoću kvalitetnih digitalnih poslovnih rešenja. Zahvaljujući tome, investiranje u onlajn biznis je višestruko povoljnije a donosi i značajnu uštedu vremena.
Kreiranje on-line shop-a je složen proces primene e-commerce-a. Za njegovo kreiranje neophodno je uključiti više faktora. Da bi vaš on-line shop oživeo, u njegovo kreiranje moraju se uključiti programer i dizajner (grafički i veb-dizajner), nakon čega sledi registracija domena a zatim i sam hosting sajta.
Važno je biti oprezan i detaljan prilikom kreiranja sadržaja on-line shop-a čak i po cenu da se ovaj proces oduži jer u suprotnom i najsitniji propust može skupo da košta vlasnika. Na on-line shop-u je neophodno poštovati nekoliko važnih zakona: “Zakon o zaštiti potrošača“, „Zakon o elektronskoj trgovini“, „Zakon o oglašavanju“ i „Zakon o zaštiti potrošača“. Detaljno pročitajte i analizirajte ove zakone pre nego što počnete da radite na samom sajtu, jer kupci ni u jednom trenutku ne smeju da osete nelagodnost kada kupuju kod vas.
Zbog toga je i transparentnost jedna od važnih stavki.
Što je jasno navedeno u „Zakonu o elektronskoj trgovini“ koji, između ostalog, navodi da je pružalac usluga dužan da, u obliku i na način koji je neposredno i stalno dostupan, korisnicima usluga i nadležnim organima državne uprave pruži ime i prezime ili naziv pružaoca usluga. Na taj način će potrošači više verovati on-line shop-u na kom se jasno vidi ko stoji iza njega, odnosno ko je njegov vlasnik.
Pored toga, na on-line shop-u je važno istaći politiku privatnosti, zaštitu podataka o ličnosti i tzv. „kolačiće“ koji na sajtu moraju da budu jasno vidljivi i dostupni.
I za kraj, nijedan vlasnik on-line shop-a ne sme da zaboravi da svom krajnjem potrošaču mora da pruži sigurnu kupovinu i transakcije, odnosno pouzdan e-commerce. To se postiže kripto zaštitom, usklađivanjem sa PCI standardima ili pribavljanjem SSL sertifikata.