Targetiranje ciljne grupe potrošača na društvenim mrežama – Vera Stevanović

Da li verujete da je bavljenje privatnim biznisom pravi potez i da treba jednostavno rizikovati?

Vera:  Privatni biznis nije za svakoga, upravo zato što nosi i previše rizika sa sobom. Onaj ko oseća da je taj tip osobe – da se ne plaši neizvesnog, da je ludački posvećen i izuzetno odgovoran, takva osoba treba da proba preduzetništvo. Ako probleme gurate pod tepih i ne volite da se suočavate sa njima 1 na 1, nemojte da se upuštate u preduzetničke vode. Takođe, ko ne želi da se odrekne praznika i slobodnog vikenda, ne treba ni da pokušava.

Ako se uloži dovoljno truda, može li se, uz odgovarajuću promociju, stvoriti pristojan posao? Kakvo je Vaše iskustvo?

Vera: Odgovor će možda da razočara, jer ne možemo sigurno reći da je trud jednako uspeh. Nije dovoljno samo da se trudite. Uz to je potrebno puno da učite, grešite, posrćete pa se ponovo dižete, da budete natprosečno uporni i samokritični. U preduzetništvu nema vremena za jadikovanje, samo ići dalje i biti neverovatno uporan. Naše mišljenje i naše iskustvo pokazuje da, ako se tako ponašate onda dolazi i onaj najmiliji faktor, a to je sreća. Nije se tek tako reklo da ona prati hrabre. Ali trud sam po sebi, bez učenja na svojim greškama i brzog prilagođavanja novoj situaciji, neće doneti mnogo.

Koliko je važno pratiti trendove u marketingu i do koje granice treba ići?

Vera: Jedino u marketingu i u biznisu generalno je opravdano slepo ih pratiti. Tržište nikad nije bilo ovako turbulentno, upravo zbog marketinga, a ako niste u toku, počinjete da bacate novac. Ono što vam je donosilo sigurne rezultate pre pet godina, danas neće. Ovde pre svega mislim na OGLAŠAVANJE, a zakoni marketinga u smislu definisanja ciljne grupe i slanja ključnih poruka se ne menja od dana kada se marketing pojavio. Uvek je isti zadatak – poslati pravu poruku pravim ljudima u pravo vreme. Ali načini slanja te poruke su ti koji se vrtoglavo menjaju i moraju se pratiti.

Dešava se da posao postane rutina i da ljudi izgube motivaciju za rad. Kako Vaša predavanja mogu da motivišu preduzetnike da ponovo pronađu izazov u poslu?

Vera: Trudim se da moja izlaganja ne budu prazna motivacija već da dajem neke konkretne i praktične savete o unapređenju poslovanja i marketinga. Moj princip je iskrenost i deljenje lekcija koje smo iskusili sami, isključivo iz naših primera, bez ulepšavanja. Srećna sam ako je i jedna osoba posle toga otišla i pomislila «sad znam kako ću ovo uradim».

Da li tržište u Srbiji „zavisi“ od društvenih mreža?

Vera: Društvene mreže su zauzele sigurno prvo mesto u direktnoj komukaciji sa potrošačima i samim tim tržište i jeste zavisno od njih. E sad, potrebne su ozbiljne strategije za promociju i komunikaciju na društvenom mrežama, jer ako ne znate tačno šta radite, puno ćete lutati i neće biti koristi samo od prisustva tamo.

Da li je Fejsbuk od svih društvenih mreža najznačajniji i najbolji za promociju? Da li se Instagram brzo razvija i da li može da nadmaši Fb u budućnosti? A druge društvene mreže?

Vera: Meni se čini da je Instagram već zauzeo vodeće mesto. On diktira trendove i izaziva brendove da budu inovativni i kreativni. Facebook je i dalje vodeća platforma za oglašavanje, ali na Facebook-u se više ne gradi brend niti se osvajaju lojalni potrošači. Sve se to dešava na Instagramu. Linkedin takođe ima svoje mesto i može biti glavna platforma onima koji imaju B2B biznis ili su ciljna grupa poslovni ljudi i menadžeri.

Koje koristi preduzetnici mogu da imaju prateći ovu vrstu edukacija?

Vera: Onaj ko misli da sve zna, ne može razviti biznis. Za preduzetnika je svaka edukacija zlatna, jer on mora da upija nova znanja i da uči na tuđim greškama. Idealno je ako te lekcije deli drugi preduzetnik, jer su oni «u istoj koži». Edukacija je u današnje vreme neminovna, a to nam pruža sopstveno iskustvo ili uvid u tuđa iskustva i prakse. Upijajte i primenjujte!

Šta mislite o mts Eduzoni u Beogradu i Novom Sadu?

Vera: Mislim da je sjajno što jedna velika kompanija odvaja resurse i vreme da pomogne malim biznisima. Danas je preduzetništvo hit pojam, svi pričaju o njemu, a svako ko se okrene konkretnoj pomoći onima koji počinju, mnogo čini. Takođe, u početku razvijanja posla je teško izdvojiti dodatni novac i zato su besplatne edukacije pravo blago.

Koliki je uticaj influensera i kome biste preporučili rad sa influenserima?

Vera: Postavlja se pitanje da li se uopšte može uspešno raditi na mrežama bez njih. Sigurna sam da svaka kampanja na digitalu mora da uvrsti i rad sa influenserima u svoj plan, jer oni su trendseteri današnjice. Trenutno smo svedoci hiperprodukcije influensera ali bez obzira na to, treba pronaći prave osobe za svoj biznis i ostvariti saradnju. Zato je važno i ovo raditi vrlo promišljeno i strateški. Nekada ste bili srećni ako vaš kupac preporuči vaš proizvod svom komšiji ili prijatelju, a danas on to preporuči hiljadama ljudi, u samo nekoliko sekundi. Zašto to ne iskoristiti?

Kako napraviti balans između privatnog i poslovnog, tj. profesionalnog života u digitalno doba?

Vera: Čemu ovako teško pitanje. Prvo radite konstatno, dan i noć, bez prestanka i bez trunke privatnog života. To opravdavate time da je danas poslovni život isto što i privatni i da je glupo to odvajati, da je to pripadalo analognom vremenu. Zapravo, to vam se dešava jer ne znate mnogo, grešite, nemate pravi sistem i onda samo prekomerni rad to može da nadomesti. Tražite svoje mesto pod tržišnim suncem i normalno je da se tad privatno poslovno prepliću i da proveravate mejlove u 3 ujutru i imate Skype poziv u sred igre sa detetom. Međutim, vremenom shvatite da je vreme jedino što imate i da je ono jako dragoceno. Počnete više da ga cenite, ali to se i dešava kada imate bolji sistem, naučili ste mnogo, stekli samopouzdanje, ne plašite se da kažete ne… Tada vam je cilj da radite manje ali organizovano i za veći novac. No, to dolazi vremenom i spremni ste onda kada možete da odbijete taj poziv dok ste sa detetom, a da ne mislite da vas taj klijent više nikad neće pozvati.

Šta Vam je bilo najzanimljivije na edukacijama?

Vera: Meni lično je bilo sjajno iskustvo jer su u publici ljudi koji vas pomno slušaju, koji su životno zainteresovani za ono što pričate i koji cene to što će dobiti neko novo znanje. Bilo mi je zanimljivo upravo to, što sam osetila veliku odgovornost da im dam nešto korisno, jer to nije publika koja je došla radi reda i nije fer da im se održi predavanje koje nije konkretno i ciljano. Takođe, to je publika koja već mnogo zna i ne možete ih prevariti.

Navedite konkretno pitanje sa radionice koje je na Vas ostavilo utisak?

Vera: Na mene je ostavila utisak želja da temu koju sam iznela pređemo na praktičnom primeru, to me je zapravo i jako obradovalo. Taj deo radionice je bio potpuno neplaniran i spontan ali je zajednički i interaktivni rad sa publikom meni bio velika inspiracija i mnogo sam naučila od tog zajedničkog rada na zadatku koji smo sami sebi tada postavili. Zajedno smo došli i do praktičnog rešenja, a verujem da je taj deo bio najkorisniji svima prisutnima.

Da li imate neki savet za preduzetnike kako da izbegnu određene greške u razvijanju posla?

Vera: Moj iskren savet je da NE IZBEGAVAJU GREŠKE, već da im se raduju. Greške su dragocene, one su jedini put ka usavršavanju. One su blago, inspiracija. Najvredniji osećaj koji preduzetnik može da ima je da kaže «ovo nije dobar potez, znam iz iskustva». Ne postoje knjige ni predavanja koje mogu zameniti lično iskustvo. Greške ne smeju da demotivišu, već sedite posle toga, napravite listu onih kojih ne smete ponoviti, budite zahvalni na tom novom znanju i idite dalje.