Kaže se da na mladima svet ostaje, a sada je već izvesno da će deca taj svet deliti sa veštačkom inteligencijom. I to ne samo kao korisnici, već i kao kreatori novih tehnologija.
Zato je važno da steknu neophodna znanja iz ove oblasti, a na nama je da im to omogućimo na bezbedan i promišljen način.

Veštačka inteligencija u obrazovanju
Važnost obrazovanja dece o veštačkoj inteligenciji (AI) je izgleda najozbiljnije shvatila Kina, odakle je stigla vest da od 1. septembra 2025. godine, sve osnovne i srednje škole u Pekingu uvode obavezno obrazovanje o AI, sa najmanje osam časova godišnje, čak i za šestogodišnjake!
Kineski ministar obrazovanja Huai Jinpeng je veštačku inteligenciju nazvao “zlatnim ključem” obrazovnog sistema zemlje. Ovaj korak jasno pokazuje koliko ozbiljne planove Kina ima po pitanju AI, uključujući stasavanje celih generacija budućih stručnjaka koji će joj obezbediti kompetitivnu prednost u ovoj oblasti u odnosu na ostatak sveta.
Kako deca u drugim zemljama uče o AI-u?
Nisu samo Kinezi ozbiljno shvatili veštačku inteligenciju — i mnoge druge zemlje ubrzano uvode AI u svoje učionice. Estonija je, recimo, napravila korak ka budućnosti udruživanjem sa kompanijom OpenAI kako bi uvela ChatGPT Edu, digitalnog asistenta za srednjoškolce i nastavnike.
U Kanadi, Južnoj Koreji i Velikoj Britaniji veštačka inteligencija već je postala sastavni deo obrazovanja — od osnovne škole pa naviše. Neke škole koriste pametne AI udžbenike koji se prilagođavaju znanju i tempu svakog učenika, dok je jedna privatna škola u Britaniji otišla i korak dalje: napravila je učionicu bez nastavnika! Učenici tamo uče kroz virtuelne realnosti i interaktivne AI platforme, kao da su već zakoračili u svet budućnosti.
Očigledno je da ubrzano idemo ka predviđanjima Sema Altmana, izvršnog direktora kompanije OpenAI, koji (u svom eseju “The Intelligence Age“) kaže: „Naša deca će imati virtuelne tutore koji će im pružati personalizovanu nastavu iz bilo kog predmeta, na bilo kom jeziku i u ritmu koji njima odgovara.“
A kakva je situacija kod nas?
Deca se u Srbiji sa veštačkom inteligencijom susreću u osnovnim školama, kroz obavezne predmete “Tehnika i tehnologija” i “Informatika i računarstvo“. U srednjim školama izučavanje ovih tema se nastavlja kroz predmet „Informatika i računarstvo“, i dodatne predmete u specijalizovanim školama.
U Srbiji je usvojena sveobuhvatna Strategija razvoja veštačke inteligencije za period 2025–2030 u kojoj je velika pažnja posvećena modernizaciji obrazovanja.
Strategija razvoja takođe podstiče korišćenje neformalnih obrazovnih modela u oblasti AI, što je možda i ključno, imajući u vidu brzinu kojom se ova tehnologija razvija. A kada su deca u pitanu, neformalno obrazovanje počinje u porodici.
Pridružite se deci u učenju o veštačkoj inteligneciji
Deca su nestrpljiva i neće čekati čas informatike da isprobaju AI alate, zato bi bilo dobro da budemo prisutni i informisani, da budemo u toku sa novostima u ovoj oblasti — ili barem da ne zaostajemo previše.

Ako želimo da AI postane pomoćnik našoj deci u učenju, a ne samo alat koji „odrađuje“ domaće zadatke umesto njih, moramo da se uključimo u njihovo istraživanje. Evo nekoliko korisnih smernica za razgovore i aktivnosti sa decom na ovu temu:
Istražujte zajedno – deca i vi
Veštačka inteligencija je svuda i deca se svakodnevno susreću sa njom — kroz preporuke na YouTube-u i Netflixu, algoritme na društvenim mrežama, filtere na telefonima, kroz igrice i razne aplikacije. Međutim, često toga nisu svesna i AI uglavnom povezuju isključivo sa korišćenjem ChatGPT-a.
straživanje sa Univerziteta Stanford, pokazuju da samo 30% dece starije od 12 godina ume tačno da objasni šta je zapravo veštačka inteligencija.
Objasnite im gde se sve koristi AI – od Google mapa do aplikacija za isprobavanje frizura i naočara. Učite i istražujte zajedno razne AI alate i njihove primene. To može biti sjajan način da provedete kvalitetno i korisno vreme sa decom, da i sami nešto naučite, ali ne zaboravite nikada da se pri tome i dobro zabavite.
Skrenite deci pažnju na bezbednost i rizike
Većina AI (uključujući ChatGPT) zahteva da korisnik ima najmanje 13 godina. Ako je mlađi od 18, potrebna je dozvola roditelja ili staratelja. Ovo pravilo postoji kako bi se deca zaštitila od deljenja ličnih podataka i slika, kako svojih tako i bliskih ljudi.
Mlađa deca u kontaktu s ChatGPT-om mogu imati utisak da razgovaraju sa stvarnom osobom, što ih može zbuniti ako nemaju nadzor odraslih.
Objasnite šta je plagiranje a šta pravilno korišćenje AI za učenje
Popularni AI alati omogućavaju brzo generisanje tekstova i slika – što može biti primamljivo kada treba „na brzinu“ završiti domaći zadatak. Objasnite im da takav rad ne predstavlja njihovo znanje.
Korišćenje veštačke inteligencije u učenju je korisno, ali ne sme da se svede na preuzimanje gotovog sadržaja i zasluga za taj sadržaj. Nastavnici su već dobro upoznati s ovim problemom i lako prepoznaju AI generisane radove. Umesto toga, pokažite im kao se Chat GPT koristi u svrhu inspirisanja, istraživanja i doterivanja teksta.
Ne zaboravite da istražite i alate za generisanje slika koji su deci posebno zanimljivi (na primer DeepDreamgenerator ili Midjourney).

Podstaknite kritičko razmišljanje
Na primer, postavite im pitanje: “Zašto misliš da ti je YouTube preporučio baš ovu pesmu?“ Objasnite algoritme koje koriste YouTube i Netflix za prikazivanje određenih sadržaja i način na koji oni uče iz dotadašnjih izbora. Možda će biti neophodno da to prethodno i sami istražite, ali je vredno truda jer će pomoći deci da shvate zašto im ’izlaze’ određeni sadržaji i da razviju zdrav skepticizam prema previše personalizovanim sadržajima.
Objasnite deci i da je veštačka inteligencija korisna, ali i da nije nepogrešiva. Ako koriste ChatGPT, recite im da on ponekad „halucinira“ – odnosno daje netačne informacije. Naučite ih da svaki sadržaj koji je generisala VI propuste kroz filter kritičkog mišljenja.
Da na kritičkom razmišljanju mora biti fokus, slaže se i Sam Altman, koji kaže da bi škole u budućnosti trebalo više da se bave razvijanjem kreativnosti, kritičkog mišljenja i emocionalne inteligencije – oblastima u kojima su ljudi i dalje nadmoćni u odnosu na AI.
On je takođe rekao da će u budućnosti biti važnije znati koja pitanja postaviti nego znati odgovore – jer će veštačka inteligencija moći da pruži te odgovore brže i preciznije.
Možda tek sa ovom rečenicom shvatamo koliko temeljno veštačka inteligencija redefiniše koncept znanja i obrazovanja na koji smo navikli i pred kakve izazove stavlja i nas i decu.
Autor teksta: Jelena Milutinović