Saveti koji će ti pomoći da pobediš. Osnova recepta za dobar uspeh u ovom hardverskom izazovu leži u kombinovanju različitih veština.

Prvi hakaton
Za prvi događaj pod ovim nazivom, ali i sa njegovom strukturom, slovi onaj s ciljem kriptografskog razvoja održan u Kalgariju, 4. juna 1999. Tada se 10 programera okupilo kako bi pronašli rešenje za pravne probleme used izvoznih propisa kriptografskog softvera iz SAD. Već sredinom dvehiljaditih, hakatoni postaju sve učestaliji, jer ih kompanije počinju posmatrati kao način za brz razvoj novih softverskih tehnologija i pronalaženje novih područja za inovacije i finansiranje. Uostalom, kao produkt ovakvih izazova nastale su i neke velike kompanije, recimo, GroupMe, koji je 2010. započeo kao projekat na hakatonu na konferenciji TechCrunch Disrupt, a godinu kasnije ga je Skype kupio za 85 miliona dolara.
Nekoliko sati ili nekoliko dana. Za to vreme tvoji obroci će biti „neformalni“, a i vreme za san ćeš provoditi tu, ponekad u vrećama za spavanje. Ne možeš delovati zasebno, već kao neraskidiv deo tima. Govorimo o hakatonu, događaju koji okuplja programere i druge uključene u razvoj softvera s ciljem da intenzivno sarađuju tokom projekta koji obično traje između jednog dana i sedmice. Iskustva vičnijih u ovoj vrsti „okršaja“ pokazuju da se u hakatonu ne radi nužno samo o osvajanju prvog mesta. Zanimljiv je i zato što pruža mogućnost da naučiš nešto novo, uspostaviš poznanstva i veze i, naravno, zabaviš se. Upravo je to čest problem s kojim se suočavaju učesnici hakatona – usled prevelike želje da zaposednu tron, promaknu im druge navedene prednosti učestvovanja u ovom izazovu. U kombinovanju različitih veština i leži osnova recepta za dobar uspeh na hakatonu. To znači da bi trebalo okupiti dobar tim pojedinaca vičnih različitim poslovima – programere, dizajnere, izlagače, menadžere, mentore i ljude sa dobrim komunikacijskim veštinama. Uz to, potrebna je i dobra ideja, ali i još bolja realizacija. Naravno, nije uvek moguće ispoštovati sve ovo. Možda tvoj tim nije savršen ili je tema hakatona veoma složena, pa nije baš jednostavno doći do dobrog koncepta.
E sad, postoji i nekoliko uopštenih saveta koji će ti pomoći da budeš što uspešniji u hakatonu, a navodimo ih u skladu s tim ako si:
Početnik
Ako je u pitanju tvoj prvi ili drugi hakaton, možda i ne znaš šta bi sve trebalo da uradiš ili kako tvoje veštine mogu pomoći timu. Ne brini! Odvoji vreme da naučiš kako hakatoni funkcionišu, koje su njihove ključne komponente i koje veštine učesnici treba da imaju. Ne čekaj da ti neko da zadatke – zatraži ih, predloži ideje, razmišljaj timski. Pomozi saigračima u njihovim zadacima, vježbaj programiranje u parovima ili pregledaj dizajn i predloži ideje. Razgovaraj sa mentorima i traži savet ne samo o hakatonu, već i o ličnim/profesionalnim temama. Pogledaj koje alate koriste drugi učesnici i pitaj ih zašto preferiraju baš njih.
Programer
Očigledno si već upoznat s nekim programskim jezicima, alatima i okvirima za pravljenje veb/mobilnih aplikacija. Hakaton možeš koristiti da pokažeš svoje veštine kodiranja i naučiš nove jezike i domene. Fokusiraj se na učenje određenih segmenata, a istovremeno podeli znanje i sa početnicima u tvom timu. Gledaj tutorijale, čitaj članke o najboljoj praksi. Koristi što više funkcija iz određenog segmenta da bi razumeo prednosti i nedostatke njegovog korišćenja, kao i načine primene.
Dizajner
Na većini hakatona nema vremena za složena rešenja kodiranja. U stvari, ponekad najupečatljiviji dizajni pobeđuju bez ikakve pozadinske implementacije. Kao dizajner, trebalo bi da se fokusiraš na što bolji (drugačiji, inovativniji) korisnički interfejs. Dakle, pokušaj osmisliti dizajn za svoju aplikaciju koristeći različite alate ili sisteme kako bi dobio nekoliko različitih skica. Koristi alatke za izradu prototipa koje će simulirati „ponašanje“ prave aplikacije, naročito one koje ranije nisu korišćene.
Reprezenter
Svaki tim mora da delegira osobu koja će predstaviti njegov finalni proizvod javnosti. Osoba koja će izložiti ideju treba da počne da priprema prezentaciju od samog početka hakatona, jer će sudije vidjeti samo ono što govornik prezentuje. Dakle, moraš ih sve ubediti da je tvoje rešenje najbolje. Zapamti da je ključna jednostavna i jasna demonstracija! Da bi dobio maksimalnu korist od hakatona kao govornik, izlaganje možeš vežbati pred saigračima, obrativši pažnju na držanje, gestove i način na koji izgovaraš navedeno. Prolazeći kroz ove korake, postaćeš samouvjereniji i ubedljiviji, što su kvaliteti koji su ključni za sjajnog govornika.
Menadžer
Budući da si menadžer na hakatonu, moraš da se prilagodiš kratkoročnim projektima. Zadatke možeš rasporediti članovima tvog tima u zavisnosti od njihovih kapaciteta, pa se pobrini da svi budu uključeni i da daju sve od sebe da postignu zajednički cilj. Pokušaj da organizuješ sastanke svakih pet-šest sati da bi sa timom razgovarao o ažuriranjima i narednim koracima. Takođe, dobra praksa je podela zadataka na podzadatke kako bi se mogao pratiti proces implementacije. Uveri se da svi razumeju svoje dužnosti i da dobro obavljaju svoje zadatke.
Mentor
Mentor hakatona je nešto kao profesor za sve učesnike. Tvoja uloga je da probudiš entuzijazam i pokažeš svoju spremnost da pomogneš. Pored toga, možeš ojačati svoje znanje podučavanjem drugih stvarima u kojima si dobar. Takođe, možeš preporučiti najnovije alate i okvire s kojima si već radio. Štaviše, možeš podeliti određene izazove sa kojima si se suočio i iskustva o tome kako si uspeo da ih rešiš. Koristi jednostavne metode objašnjavanja i uveri se da svi razumeju šta želiš da kažeš. Možeš čak pripremiti prezentaciju koja će pokrivati glavne teme hakatona.
Domaćin
Domaćin ima najznačajnije dužnosti i odgovornosti tokom hakatona. Kao organizator, možeš učiniti da ovaj događaj dobro prođe kako bi se učesnici dobro osećali tokom, ali i nakon hakatona. Možeš organizovati neke dodatne aktivnosti za zabavu, na primer, interaktivne ili društvene igre, možda kvizove ili izazove. Takođe, pokušaj da obavestiš sve učesnike o svakoj fazi hakatona kako bi svi mogli da upravljaju svojim vremenom.
Volonter
Kao volonter, možeš unutar sistema da pratiš organizovanja hakatona. Uključi se u traženje partnera i fondova, mentora i govornika. Takođe, pokušaj da se uključiš u što više aktivnosti da bi saznao šta najviše voliš da radiš. Možeš isprobati svoje menadžerske ili komunikacijske veštine, prvenstveno kada razgovaraš sa sponzorima i partnerima.
Sponzor
IT kompanije često podržavaju sponzorisanje hakatona. Ovo je saradnja na dobitku i za kompanije i za učesnike. Pojedinci se upoznaju sa politikom poslovanja u kompanijama i mogu se prijaviti za posao ili praksu. Kompanije, sa druge strane, mogu ponuditi posao talentovanim i vrednim kandidatima. Takođe, česte su i simbolične nagrade za sve učesnike kako bi se svi osećali nagrađeno.
Preuzeto iz m:agazina, m:tel.ba