Hakaton

Saveti koji će vam pomoći da pobedite. Osnova recepta za dobar uspeh u ovom hardverskom izazovu leži u kombinovanju različitih veština.

Prvi hakaton

Za prvi događaj pod ovim nazivom, ali i sa njegovom strukturom, slovi onaj s ciljem kriptografskog razvoja održan u Kalgariju, 4. juna 1999. Tada se 10 programera okupilo kako bi pronašli rešenje za pravne probleme used izvoznih propisa kriptografskog softvera iz SAD. Već sredinom dvehiljaditih, hakatoni postaju sve učestaliji, jer ih kompanije počinju posmatrati kao način za brz razvoj novih softverskih tehnologija i pronalaženje novih područja za inovacije i finansiranje. Uostalom, kao produkt ovakvih izazova nastale su i neke velike kompanije, recimo, GroupMe, koji je 2010. započeo kao projekat na hakatonu na konferenciji TechCrunch Disrupt, a godinu kasnije ga je Skype kupio za 85 miliona dolara. 

Nekoliko sati ili nekoliko dana. Za to vreme vaši obroci će biti „neformalni“, a i vreme za san ćete provoditi tu, ponekad u vrećama za spavanje. Ne možete delovati zasebno, već kao neraskidiv deo tima. Govorimo o hakatonu, događaju koji okuplja programere i druge uključene u razvoj softvera s ciljem da intenzivno sarađuju tokom projekta koji obično traje između jednog dana i sedmice. Iskustva vičnijih u ovoj vrsti „okršaja“ pokazuju da se u hakatonu ne radi nužno samo o osvajanju prvog mesta. Zanimljiv je i zato što pruža mogućnost da naučite nešto novo, uspostavite poznanstva i veze i, naravno, zabavite se. Upravo je to čest problem s kojim se suočavaju učesnici hakatona – usled prevelike želje da zaposednu tron, promaknu im druge navedene prednosti učestvovanja u ovom izazovu. U kombinovanju različitih veština i leži osnova recepta za dobar uspeh na hakatonu. To znači da bi trebalo okupiti dobar tim pojedinaca vičnih različitim poslovima – programere, dizajnere, izlagače, menadžere, mentore i ljude sa dobrim komunikacijskim veštinama. Uz to, potrebna je i dobra ideja, ali i još bolja realizacija. Naravno, nije uvek moguće ispoštovati sve ovo. Možda vaš tim nije savršen ili je tema hakatona veoma složena, pa nije baš jednostavno doći do dobrog koncepta.

E sad, postoji i nekoliko uopštenih saveta koji će vam pomoći da budete što uspešniji u hakatonu, a navodimo ih u skladu s tim ako ste:

Početnik

Ako je u pitanju vaš prvi ili drugi hakaton, možda i ne znate šta bi sve trebalo da uradite ili kako vaše veštine mogu pomoći timu. Ne brinite! Odvojite vreme da naučite kako hakatoni funkcionišu, koje su njihove ključne komponente i koje veštine učesnici treba da imaju. Ne čekajte da vam neko da zadatke – zatražite ih, predložite ideje, razmišljajte timski. Pomozite saigračima u njihovim zadacima, vježbajte programiranje u parovima ili pregledajte dizajn i predložite ideje. Razgovarajte sa mentorima i tražite savet ne samo o hakatonu, već i o ličnim/profesionalnim temama. Pogledajte koje alate koriste drugi učesnici i pitajte ih zašto preferiraju baš njih.

Programer

Očigledno ste već upoznati s nekim programskim jezicima, alatima i okvirima za pravljenje veb/mobilnih aplikacija. Hakaton možete koristiti da pokažete svoje veštine kodiranja i naučite nove jezike i domene. Fokusirajte se na učenje određenih segmenata, a istovremeno podelite znanje i sa početnicima u vašem timu. Gledajte tutorijale, čitajte članke o najboljoj praksi. Koristite što više funkcija iz određenog segmenta da biste razumeli prednosti i nedostatke njegovog korišćenja, kao i načine primene.

Dizajner

Na većini hakatona nema vremena za složena rešenja kodiranja. U stvari, ponekad najupečatljiviji dizajni pobeđuju bez ikakve pozadinske implementacije. Kao dizajner, trebalo bi da se fokusirate na što bolji (drugačiji, inovativniji) korisnički interfejs. Dakle, pokušajte osmisliti dizajn za svoju aplikaciju koristeći različite alate ili sisteme kako biste dobili nekoliko različitih skica. Koristite alatke za izradu prototipa koje će simulirati „ponašanje“ prave aplikacije, naročito one koje ranije nisu korišćene.

Reprezenter

Svaki tim mora da delegira osobu koja će predstaviti njegov finalni proizvod javnosti. Osoba koja će izložiti ideju treba da počne da priprema prezentaciju od samog početka hakatona, jer će sudije vidjeti samo ono što govornik prezentuje. Dakle, morate ih sve ubediti da je vaše rešenje najbolje. Zapamtite da je ključna jednostavna i jasna demonstracija! Da biste dobili maksimalnu korist od hakatona kao govornik, izlaganje možete vežbati pred saigračima, obrativši pažnju na držanje, gestove i način na koji izgovarate navedeno. Prolazeći kroz ove korake, postaćete samouvjereniji i ubedljiviji, što su kvaliteti koji su ključni za sjajnog govornika.

 

Menadžer

Budući da ste menadžer na hakatonu, morate da se prilagodite kratkoročnim projektima. Zadatke možete rasporediti članovima vašeg tima u zavisnosti od njihovih kapaciteta, pa se pobrinite da svi budu uključeni i da daju sve od sebe da postignu zajednički cilj. Pokušajte da organizujete sastanke svakih pet-šest sati da biste s timom razgovarali o ažuriranjima i narednim koracima. Takođe, dobra praksa je podela zadataka na podzadatke kako bi se mogao pratiti proces implementacije. Uverite se da svi razumeju svoje dužnosti i da dobro obavljaju svoje zadatke.

Mentor

Mentor hakatona je nešto kao profesor za sve učesnike. Vaša uloga je da probudite entuzijazam i pokažete svoju spremnost da pomognete. Pored toga, možete ojačati svoje znanje podučavanjem drugih stvarima u kojima ste dobri. Takođe, možete preporučiti najnovije alate i okvire s kojima ste već radili. Štaviše, možete podeliti određene izazove sa kojima ste se suočili i iskustva o tome kako ste uspeli da ih rešite. Koristite jednostavne metode objašnjavanja i uverite se da svi razumeju šta želite da kažete. Možete čak pripremiti prezentaciju koja će pokrivati glavne teme hakatona.


Domaćin

Domaćin ima najznačajnije dužnosti i odgovornosti tokom hakatona. Kao organizatori, možete učiniti da ovaj događaj dobro prođe kako bi se učesnici dobro osećali tokom, ali i nakon hakatona. Možete organizovati neke dodatne aktivnosti za zabavu, na primer, interaktivne ili društvene igre, možda kvizove ili izazove. Takođe, pokušajte da obavestite sve učesnike o svakoj fazi hakatona kako bi svi mogli da upravljaju svojim vremenom.

Volonter

Kao volonter, možete unutar sistema da pratite organizovanja hakatona. Uključite se u traženje partnera i fondova, mentora i govornika. Takođe, pokušajte da se uključite u što više aktivnosti da biste saznali šta najviše volite da radite. Možete isprobati svoje menadžerske ili komunikacijske veštine, prvenstveno kada razgovarate sa sponzorima i partnerima.

Sponzor

IT kompanije često podržavaju sponzorisanje hakatona. Ovo je saradnja na dobitku i za kompanije i za učesnike. Pojedinci se upoznaju sa politikom poslovanja u kompanijama i mogu se prijaviti za posao ili praksu. Kompanije, sa druge strane, mogu ponuditi posao talentovanim i vrednim kandidatima. Takođe, česte su i simbolične nagrade za sve učesnike kako bi se svi osećali nagrađeno.

Preuzeto iz m:agazina, m:tel.ba