Vlasnici električnih automobila u SAD su prilikom snježnih oluja, kada je dolazilo do prekida snabdijevanja električnom energijom, koristili energiju iz baterija vozila za napajanje domaćinstava. Stručnjaci naglašavaju da baterije ovih vozila mogu biti odlična „skladišta“ električne energije u oblastima gde su česti prekidi u snabdevanju strujom.
Nemačka gradi prvi javni put opremljen tehnologijom za bežično punjenje električnih vozila. Ona puni baterije vozila prilikom njihovog kretanja, ali i kada stoje u mestu. Za početak je u planu punjenje električnog autobusa koji bi saobraćao linijom prema gradu Balingenu.
Električni automobili, rešenje za niz problema
Stručnjaci ističu da će povećanje broja električnih vozila na ulicama dovesti do stabilizacije elektroenergetskih mreža i doprineti razvoju obnovljivih izvora energije.
Električni automobili znače čistiji vazduh i bolje zdravlje ljudi. I ne samo to, njihove prednosti u odnosu na vozila koja se pokreću na dizel i benzin su ogromne.
Vozila na fosilna goriva, koliko god bila povoljna, korisna i udobna, veliki su zagađivači, zbog čega će u budućnosti biti potpuno isključena iz upotrebe.
Revolucija električnih vozila postaje globalna i pre ili kasnije svi ćemo biti deo nje. Podsećamo da je Evropski parlament nedavno doneo odluku o obaveznoj primeni nulte stope emisija novih automobila i kombija od 2035. godine, što znači da se za 12 godina više neće moći prodavati novi automobili na benzin i dizel.
Uprkos ocenama kritičara da će to opteretiti energetsku mrežu i pojačati rad termoelektrana i drugih zagađivača životne sredine, stručnjaci ističu da će povećanje broja električnih vozila na ulicama dovesti do stabilizacije elektroenergetskih mreža i doprineti razvoju obnovljivih izvora energije.
Evo zašto bi trebalo da se radujemo budućnosti u kojoj će na putevima biti samo električna vozila:
Stabilizacija elektroenergetskih sistema
Električni automobili doprineće stabilizaciji elektroenergetskih sistema i razvoju obnovljivih izvora energije, pokazuje studija objavljena u stručnom časopisu Nature. To možda zvuči pomalo nelogično, jer su do sada ravnotežu između proizvodnje i potrošnje diktirale elektrane.
Ipak, logično je da će značajno povećanje broja električnih vozila doneti promene na tržištu električnom energijom.
Stručnjaci naglašavaju da se u modernim elektroenergetskim sistemima s visokim udelom obnovljivih izvora energije, poput vetra i sunca, pojavljuje nova paradigma prema kojoj se fleksibilnost diktira od strane potrošnje, a ne od strane proizvodnje, te u tom smislu i električna vozila mogu doprineti stabilizaciji elektroenergetskih sistema.
Radi se o tome da se e-vozila pune kada u elektroenergetskom sistemu postoji višak proizvodnje, a da se prazne kada dođe do manjka proizvodnje.
Iako punionice i električna vozila uglavnom trenutno ne dozvoljavaju pražnjenje baterija, postoje brojne najave da će biti omogućeno pražnjenje baterija automobila u mrežu.
Dobra vest je da će baterije koje su trenutno u upotrebi u vozilima moći da budu korišćene na taj način.
Smanjenje zagađenja
Dostupnost fosilnih goriva je ograničena, a uz to su i veliki zagađivači životne sredine. Otrovne emisije iz benzinaca i dizelaša dovode do dugoročnih štetnih efekata na javno zdravlje.
Uticaj emisija električnih vozila je mnogo manji, naglašavaju stručnjaci. Potpuno električna vozila imaju nultu emisiju štetnih gasova i čak kada se uzme u obzir proizvodnja električne energije, vozila koja imaju pogon na fosilna goriva ispuštaju gotovo tri puta više ugljen-dioksida od prosečnog električnog vozila.
Skladištenje energije
Baterije koje se koriste u električnim vozilima neće povećati ionako velike količine e-otpada u svetu, jer ne moraju da završe na otpadu. Naprotiv, mogu da posluže kao važna skladišta energije. Takvo rešenje za rashodovane baterije električnih automobila ponudio je hibridni solarni i baterijski pogon SEPV Sierra, kompanije B2U Storage Solutions. Oni su predstavili tehnologiju EV pack storage (EPS).
EPS tehnologija omogućava ponovno korišćenje baterija iz Honda-inih i Nissan-ovih automobila u originalnom obliku, bez troškova prenamene. Ova elektrana isporučuje električnu energiju u mrežu za plasiranje na veleprodajnom tržištu u Kaliforniji, a baterije se takođe koriste i za pružanje mrežnih usluga. Takođe, korišćenje starih baterija za skladištenje energije smanjilo bi potrebe za proizvodnjom opreme za skladištenje, a samim tim i klimatske posledice koje proizvodnja i oprema uzrokuju.
Veća ekonomičnost
Trošak rada električnog vozila mnogo je niži od troška identičnog vozila koje pokreće dizel ili benzin. Punjenje električnom energijom jeftinije je od točenja goriva. Dakle, putovanje električnim vozilom zahteva manja ulaganja.
Trošak električne energije može se dodatno smanjiti ako se punjenje baterije vozila vrši uz pomoć obnovljivih izvora energije instaliranih kod kuće, poput solarnih panela. Električna vozila imaju vrlo niske troškove održavanja, jer nemaju toliko pokretnih delova kao vozila sa unutrašnjim sagorevanjem. Zahtevi za servisiranjem električnih vozila manji su nego kod standardnih vozila na benzin ili dizel. Zbog toga je godišnji trošak rada električnog vozila značajno niži nego kod vozila na fosilna goriva.
Pored toga, cena registracije i uvoza e-auta niža je nego prilikom kupovine automobila na benzin ili dizel. Mnoge razvijene zemlje daju brojne stimulacije i olakšice kako bi uticale na stanovništvo da se odlučuje za kupovinu ovih prevoznih sredstava.
Praktičnost punjenja
Oni koji su bar jednom čekali u koloni na benzinskoj pumpi da natoče gorivo u svoj automobil shvatiće važnost mogućnosti punjenja vozila kod kuće, u svom dvorištu. Jednostavno priključite svoje vozilo na kućni punjač nekoliko časova pred polazak na put. Ako imate solarne panele, uštedećete i novac i nećete morati da razmišljate o tome da li će cena nafte preko noći biti udvostručena ili će možda zavladati nestašica. Ukoliko se desi da ste zaboravili da napunite bateriju, tu su brzi punjači, a postoji čak i usluga zamene baterije ukoliko ostanete bez energije na putu.
Preuzeto iz m:agazina, m:tel.ba