Korona virus i rad od kuće

“Svi ljudi su slični. Razlikuju ih samo njihove navike.”

Konfučije

Kako naći balans između porodičnih i poslovnih obaveza?

Prošlo je već dosta vremena od kada se vaš poslovni i privatni život paralelno odvijaju na istom mestu, u kućnoj izolaciji. Svesni ste da tako mora, ali, ipak, ostaje pitanje u kojoj meri ste uspeli da se izborite sa sobom i da odgovorite na brojne poslovne i porodične zahteve, koje nameće novonastala situacija, u vezi sa kojom, nažalost, još uvek ima mnogo nepoznanica. 
Da li ste se privikli na novi način “odlaska na posao”, na novu “kućnu kancelariju” i “novo radno okruženje”?
Ako i dalje osećate da vam rad od kuće stvara nervozu i dodatni stres, možda će vam pomoći neki od oprobanih saveta.

Da li ste stvorili osećaj „odlaska na posao“?

Prvo i osnovno, imajte na umu da radite od kuće iz veoma opravdanog razloga, da biste sačuvali svoje zdravlje i zdravlje bližnjih. Veoma je bitno da rad od kuće ne shvatate kao prinudu, već kao povoljnu okolnost u okviru mera za sprečavanje širenja korona virusa. Budite srećni što vam priroda posla to dozvoljava, mnogi nemaju tu privilegiju.

Da li ste dobro odabrali prostor koji će biti vaša “kućna kancelarija”?

Sve što vam je potrebno za vašu “kućnu kancelariju” je računar, internet, sto i udobna stolica. Veoma je bitno da bude tako osmišljena da vam ništa ne odvlači pažnju. Izolujte se, pomerite sto za rad u ćošak sobe, krevet, televizor, kao i sve ostalo, što može da vas podseća da ste kod kuće, treba da bude izvan vašeg vidnog polja. Za uspešan rad od kuće je veoma bitno da kod sebe stvorite osećaj da se zaista nalazite u svojoj kancelariji. Zato sedite uspravno u stolici, kao što biste to radili i da ste u svojoj kancelariji.
Izbegavajte spavaću sobu i rad u krevetu sa laptopom u krilu. Da biste ste odvojili poslovni i privatni život, spavaća soba treba da ostane vaša “oaza”, prostorija u kojoj uvek imate privatnost i mir.

Da li ste zadržali vašu uobičajenu rutinu pre „odlaska na posao”?

Da li ustajte dovoljno rano da se pripremite za posao?

Ustanite ranije da biste imali dovoljno vremena da se pripremite za novi radni dan.  Pospremite krevet, istušitajte se, obucite se, doterajte se, odnosno uradite sve ono što obično radite kada idete na posao. Možda smatrate da nije potrebno da to radite, ali probajte, sigurno će vam prijati, daće vam dodatni elan i raspoloženje za rad. Naravno, pre odlaska u “kancelariju”, na miru doručkujte i popijte čaj ili kafu.
Presvucite se pre posla, izbegavajte da stalno budete u pidžami, iako sada imate i tu mogućnost. Gledajte na rad od kuće kao na pravi posao, jer on, u suštini, to i jeste.

Da li ste postigli jasan dogovor sa ukućanima?

Da li su vaši ukućani shvatili dovoljno ozbiljno vaš radni dan, koji, iako ste kod kuće, podrazumeva znatno radno angažovanje i koncentraciju?  

Postavite jasne granice i budite dosledni, recite ukućanima da ćete raditi tokom određenih sati i da vas ne uznemiravaju, osim, ukoliko je to baš hitno. Zatvorite vrata radne prostorije i ako je to neophodno, okačite na njih neki znak koji stavlja do znanja da radite i da vas niko ne uznemirava. Morate biti odlučni, pokušajte da se ne nađete u situaciji u kojoj vas članovi porodice svakih 10-15 minuta ometaju ili prekidaju. Taman uspete da se skoncentrišete, a onda opet ispočetka, jer vas je neko “nemilosrdno” prekinuo, a sve iz  “najbolje namere”.
Nemojte ni da pokušavate da uz posao radite i kućne poslove, odnosno da svaki slobodan trenutak tokom rada iskoristite da uradite nešto u kući, da okačite veš ili perete sudove. Svi ti, navodno, “sitni poslovi” će vam oduzeti više vremena nego što ste to mislili, pa ćete kasnije morati da uložite dvostruki napor da biste stigli da sve radne zadatke uradite sa uobičajenom efikasnošću.
Ukoliko sprečite vaše ukućane da vam odvraćaju pažnju, vaš radni dan će biti produktivan, a vi ćete biti opušteniji i zadovoljniji.

Potrebno je i da odvojite vreme za „istinsku“ pauzu

Ne zaboravite da je neophodno da se povremeno mentalno i psihički revitalizujete.

Zato pravite kratke pauze, tokom kojih ćete se udaljiti od računara i radnog stola. Izbegavajte  telefon, zaboravite na Instagram i Fejsbuk, jer, u protivnom, od odmora neće biti ništa, opet ćete “zuriti” u ekran. Neka privatni razgovori telefonom i duštvene mreže sačekaju kraj radnog vremena.

Umesto toga, više će vam prijati šala i razgovor sa ukućanima i prijateljima ili vežbe istezanja, ukusan obrok, a dragoceno je i igranje sa kućnim ljubimcem, ako ga imate. Upravo nedostatak socijalizacije je jedan od ključnih problema koji prate rad sa udaljene lokacije.
Kratka pauza od 15 minuta se preporučuje na svakih 75-90 minuta, da biste ste se okrepili. Pauzu možete napraviti i ranije, ukoliko osetite nagli zamor i pad koncentracije.  

Budite uporni, pridržavajte se ovih saveta, usput ćete stvoriti i par zdravih navika. Samo po sebi će, neosetno, stići i sve ostalo – volja, dobro raspoloženje i osećaj sigurnosti koji vam daje boravak sa najbližima kod kuće, bez izlaganja riziku od zaraze.
Kada završite radni dan, preporučljivo je i da se opustite uz dobru seriju ili film. Ne zaboravite, sada imate i otključane dodatne TV kanale, sa mnogo zanimljivih i zabavnih TV sadržaja.

I poslednje, ali ne i najmanje važno, održavajte vedro raspoloženje. Iskoristite svaku priliku da se od srca najsmejete, jer smeh je najdelotvorniji lek.