Da li je X druga šansa za Twitter?

Ono što je najavljeno kao smer u kojem Mask želi da povede sada već preimenovani Twitter zvuči kao san svih u Silicijumskoj dolini – superaplikacija koja na jednom mestu radi sve što radi više drugih aplikacija, a u srži je posrednik u plaćanjima. Za sada je teško reći da li to nekome može uspeti, a da ne dođe na metu dva giganta – Google-a i Apple-a.

Nakon promene u X-u, rukovodstvo je najavilo da planira da stavi fokus na audio, video, razmenu poruka te plaćanja i bankarstvo, što zvuči kao ostvarenje Maskovih ambicija iz vremena stvaranja PayPal-a.

Maskov napadni stil, kojim, umesto da ponudi uslugu koju ljudi žele da plate, oduzima onu na koju su navikli i traži da za nju plate, verovatno će odbiti svakoga ko bi mogao razmišljati o bankarstvu s njim.

U Silicijumskoj dolini mnogi maštaju o superaplikaciji kao što je to u Kini ostvario WeChat, ali drugi smatraju da su to već ostvarili Google i Apple te da oni konkurenciji neće dozvoliti da ih ugrozi.

Kada je jedan od najbogatijih ljudi sveta Ilon Mask, u aprilu prošle godine, kupio dovoljno akcija da postane vlasnik Twitter-a, to je bila svetska vest i u poslovnom i u političkom smislu. Mnogi su se pitali da li će doći do zaustavljanja botova, naloga koji šire dezinformacije i da li će biti vraćeni oduzeti nalozi uticajnim ličnostima, pre svih bivšem američkom predsedniku Donaldu Trampu.

Usledile su promene u rukovodstvu kompanije, otpuštanja viška zaposlenih, uvođenje pretplate za popularnu plavu kvačicu te nekih promena koje je donosio taj premijum status, koje su korisnici tražili – mogućnost ispravljanja slovnih grešaka, dužina tvitova i video-snimaka koji se postavljaju…

Kontroverze su se širile zbog mnogo čega, a onda je usledila najveća promena koja je izazvala stres kod korisnika. Prvo je logo popularne društvene mreže za mikroblogovanje prestala biti plava ptica. Boja je postala crna, a znak stilizovano slovo X. Potom je počeo da radi paralelni domen X.com te je platforma dobila novo ime. Više se ne zove Twitter, već X.

Izvršna direktorka Twitter-a Linda Jakarino promenu brenda opisala je kao „izuzetno retku stvar – u životu ili u poslu – da dobijete drugu priliku da ostavite još jedan veliki utisak“. Twitter je ostavio ogroman utisak i promenio način na koji komuniciramo, rekla je ona, dodavši da će mreža pod novim imenom i sa novim mogućnostima moći – sve.

Navedeno je da će u fokusu X-a biti audio, video, razmena poruka te plaćanja i bankarstvo. Da, ovo poslednje je novina u odnosu na postojeće i o tome nema mnogo informacija. Ono što znamo jeste da sve društvene mreže na neki način žele da budu posrednik u plaćanju i platforma za trgovinu te da je Mask svoju tehnološku karijeru započeo u PayPal-u, jednom od prvih brendova drugačijeg načina plaćanja. Ideja da bi X u svoj portfolio, pored tvitovanja, mogao uvesti plaćanja podseća na nešto što je ostvario kineski WeChat, koji je započeo kao aplikacija za razmenu poruka.

Stvaranje superaplikacije je vlažni san Silicijumske doline, premda neki smatraju da ona već postoji, tačnije postoje njih dve. To je sve ono što pružaju Apple i Google putem njihovih prodavnica aplikacija, odnosno usluga Google Pay i Apple Pay. Da biste konkurisali sa nekom novom, morate ostvariti saradnju sa ove dve prodavnice aplikacija, a to nije izvesno, jer postajete konkurencija njihovim servisima za plaćanje.

Osim toga, Maskov napadni stil, kojim, umesto da ponudi uslugu koju ljudi žele da plate, oduzima onu na koju su navikli i traži da za nju plate, uz prilično nestručnu transformaciju kompanije, verovatno će odbiti svakoga ko bi mogao razmišljati o bankarstvu s njim. Iznenadne i česte promene usluga, njihovi redovni prekidi, nove dodate takse i poteškoće sa verifikacijom nisu nešto što bilo ko želi od svoje banke.

Twitter nikada nije bio finansijski preuspešna firma, ali sada se suočava sa novim problemima. Najveći prihodi stizali su od oglašivača, a mnogi od njih su napustili platformu nakon što je Mask preuzeo kompaniju. Drugi su smanjili troškove oglašavanja, a svemu je doprinelo to što se oko Maskovih poteza stvorio oblak nepoverenja. U jednom trenutku Mask je zapretio da će brendovi koji na oglašavanje nisu potrošili barem 1.000 dolara u poslednjih 30 dana ili 6.000 dolara u poslednjih 180 dana, izgubiti verifikaciju.

Pre nekoliko dana i sam Mask je priznao da bi ta društvena mreža „mogla da propadne“, nakon što je greška u programu prouzrokovala brisanje slika objavljenih pre decembra 2014. Zbog te greške sa mreže je nestala i najdeljenija slika u njenoj istoriji, selfi Elen Dedženeres, ali je kasnije obnovljen. Ovaj kvar nije se ogledao samo na primeru slika, već i drugih funkcija na ovoj mreži, nakon čega je vlasnik konstatovao: „Možda ćemo propasti, kao što su mnogi predviđali, ali daćemo sve od sebe da do toga ne dođe.“

Promena imena – austostrada u propast

Mask je 1999. započeo svoj poduhvat za koji je zakupio sada iskorišćeni domen X.com. Ideja je bila platforma koja bi bila podrška za elektronska plaćanja, tekuće račune, trgovanje akcijama, ulaganje u investicione fondove… Firma je gubila novac, pa se spojila sa još jednim gubitašem, ali minus i minus dali su nešto pozitivno – rodio se PayPal. Mask je kao izvršni direktor kasnije hteo da promeni ime u X, iako su ankete među korisnicima ukazivale na to da ovo nije dobra ideja. Uprava je svrgnula Maska sa čelnog mesta i to se ispostavilo kao dobra odluka.

Na kraju, kome uopšte pada na pamet da se brendira tako da podsjeća na nešto što je prepoznato kao oznaka za pornografiju? Mask očito ne odustaje i menja ime Twitter-a, što mnogi vide kao put da se ova mreža „ubije“. Ako do toga dođe, promena imena neće biti (jedini) razlog, jer ih ima mnogo, ali će svakako biti simbol i vizuelni znak kad je to počelo da se dešava.

Preuzeto iz m:agazina, m:tel.ba