Koliko je malo potrebno da izgubite svoj net identitet?

Internet nam je omogućio da na jednostavan način kreiramo svoj identit ili identitet kompanije i upravljamo reputacijom. Ko se jednom otisne u sajber talase unapred se odrekao luksuza prikrivanja grešaka, jer sve ono što ostavljamo iza sebe na Internetu je naš digitalni otisak i dovoljna je sasvim mala nepažnja kako bi smo teško stečenu reputaciju izgubili.

Da bi se kredibilitet stečen u realnom okruženju preneo na Internet treba na isti način komunicirati i nastupati i u virtuelnom svetu. Prvi korak u stvaranju identiteta putem Interneta je izbor prepoznatljivog internet imena koje može biti u vidu nadimka (nickname) na društvenim mrežama ili naziva sajta.

Kako se naš privatni život sve više odvija i sa one „druge strane ekrana“  tako i lična karta ima svoj pandan u digitalnom svetu, a to je zapravo internet domen. S obzirom da popularnost određenih društvenih mreža varira shodno trendovima, nameće se pitanje da li je dovoljno da net identitet štitimo samo prepoznatljivim imenom na nekoj od trenutno popularnih mreža?

 Mnogi misle da je profil na Fejsbuku ili LinkedInu sasvim dovoljan, i to je često tačno, ali samo do nekle. Naime, sve su to nečiji tuđi sajtovi, koji imaju neka svoja pravila i ograničenja. Oni svakako služe svojoj svrsi, ali samo dok neko (najčešće nesvesno) ne prekrši neko pravilo i ostane bez svega što mu je do tog trenutka činilo digitalni identitet. Možda sad deluje da je nemoguće da jedan Fejsbuk, na primer, nestane za 10 godina, ali gde je sad nekad nezamenljivi MySpace? –  Predrag Milićević, rukovodilac Sektora za razvoj poslovanja i marketing RNIDS-a.

Milićević još navodi da kad neko ima svoj domen i na njemu svoj sajt (blog, ili samo jednu stranu), on i raspolaže sa njim dokle god to želi. To znači da vlasnik domena odlučuje o svemu i propisuje sva pravila. Naravno, lični domen, sa imenom i prezimenom ili nadimkom, nije svima neophodan i stvar je ličnih afiniteta.

blog_unutrasnja

Pitanje koje se odavano ne postavlja je da li neka kompanija ili projekat treba da ima svoju internet adresu. U svetu je danas uobičajeno da se pre realizacije neke nove poslovne ili druge ideje, proveri da li je slobodan i naziv internet domena koji se poklapa sa nazivom nove firme ili organizacije, budućeg brenda, ličnog bloga ili društvene akcije. Naziv internet domena je deo kompanijske web i e-mail adrese i predstavlja osnovu njenog identiteta na Internetu. Svaki naziv internet domena je jedinstven i može da ga koristi samo jedna kompanija.

Da li zato što postoji razumevanje o važnosti postojanja kompanijskog sajta ili po inerciji ugledajući se na konkurenciju, mnoge firme su zakupile domen. Međutim, praksa je pokazala da nakon njegovog zakupa pojedine firme prestanu da brinu o njemu. Zaboravlja se da ukoliko se blagovremeno ne produžu zakup domena, vlasnik odnosno firma može da ostane bez njega. Takav domen postaje slobodan i može da ga registruje ko god želi. Novi vlasnik vašeg domena može da postavi sajt sa sadržajem koji vam nikako ne odgovara i samim tim uruši vaš net identitet.

Primer za koji znam je domen čiji je naziv zanimljiv svima koji se bave spa centrima, koji je u trenutku kad nije produžen imao page rank 3, što nije zanemarljivo. Jedan naš uspešan internet preduzetnik je pažljivo pratio razvoj situacije i, kad je domen postao dostupan, sasvim legalno i po redovnoj ceni ga registrovao, a zatim iskoristio u svom poslu. Ne krećući, pri tom, od nule, već sa mnogo bolje startne pozicije. –  Predrag Milićević.

Iz ovoga primera vidimo zašto je važno voditi računa o produžetku zakupa domena i koliko brzo se može ostati bez njega. Važno je samo biti prvi, jer naziv domena može imati samo jednog vlasnika i ko ga prvi registruje – njegov je.

Da bi registrovali domen, željeni naziv mora da bude u tehnički dozvoljenom obliku. Nazivi internet domena ne mogu da sadrže sve slovne znake, kao ni znake interpunkcije (osim crtice “-”), naziv ne sme da počinje ili da se završava sa “-”, niti da ima dve uzastopne crtice na trećoj i četvrtoj poziciji. Nazivi .RS domena mogu da sadrže slova engleskog alfabeta (a-z), brojeve (0-9), kao i znak “-”, mogu da imaju najmanje dva znaka, a maksimalno 63.

Željeni naziv domena se može zakupiti samo ako je slobodan za registraciju. Provera slobodnih domena se vrši na www.rnids.rs/whois.

Prilikom zakupljivanja domena treba imati u vidu i da Google u pretrazi daje prednost sajtovima na lokalnim, nacionalnim internet domenima, kakvi su upravo naši .RS i .СРБ.

Originalan i zvučan naziv internet adrese pomaže u kreiranju što ličnog što organizacijskog net identiteta. Sa odlukom da se javnosti predstavljamo Online treba da postoji svest da to ujedno znači i konstantno prisustvo na Internetu. Stečeno poverenje se lako gubi, pogotovo u situaciji kada nam se na adresi dobro poznatog sajta otvori obaveštenje da sadržaj trenutno nije dostupan ili da vodi na neki neželjeni sadržaj.

Autor teksta Una Zabunov (@unaunpaso), menadžer za digitalni marketing Telekom Srbija.

You may also like...

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Napišite brojeve sa slika *