Bonton i mobilni telefon: Da li je vreme da usvojimo norme?

Pravila o nepristojnom zvanju u vreme ručka ili posle 22 časa usvojena su davno, i to još u vreme kada se komuniciralo samo putem fiksnog telefona. Međutim, sa ekspanzijom mobilne telefonije nastala je prava bonton konfuzija. Norme mobilnog bontona ne predstavljaju novinu, ali i dalje se događa da zvone telefoni u pozorištu.

 

Upotreba mobilnog telefona u pozorištu, bioskopu, crkvi, na groblju, književnoj večeri ili biblioteci smatra se neumesnom, i u tim okolnostima telefon treba isključiti ili prebaciti na tkz. Silent Mode (isključiti zvuk). Neretko u bioskopu, bolnici ili školi bude istaknuto da je nepoželjno korišćenje mobilnog telefona dok u avionu opominju da se ne koristi tokom leta.

Od zvona telefona u pozorištu, kako istraživanja pokazuju, jedino više uznemirava glasno komuniciranje. Naime, u anketi koja se tiče bontona i korišćenja mobilnog telefona čak 67% ispitanika se izjasnilo da ne mogu da podnesu kada neko glasno komunicira na javnom mestu.

To se odnosi i na telefoniranje u restoranu, jer se i ono smatra nekulturnim. Stručnjaci za bonton savetuju da se tom prilikom treba izviniti i udaljiti od stola, kako bi se pronašlo adekvatno mesto za razgovor.

Po bontonu, nepristojno je pričati sa drugom osobom u prostoriji dok je sagovornik na vezi. Takođe, sagovornika može da iritira i zvuk tastature telefona, preglasan zvuk koji dopire sa televizora ili šum vode sa česme.

U javnom prevozu poželjno je odložiti telefonski razgovor ili ga maksimalno skratiti. Preporučuje se komunikacija u tišini odnosno putem SMS-a. Ukoliko, pak, telefon zazvoni u sred gradske vreve  razgovor u hodu se ne smatra nepristojnim. Važno je da se tokom razgovora na ulici ne stoji u mestu, jer bi to ometalo prolaznike.

Upotreba mobilnog telefona prilikom upravljanja vozilom je i zakonom zabranjena. Vožnja zahteva punu koncentraciju a telefonski razgovor je narušava. U Srbiji je zabeležen veliki porast saobraćajnih nezgoda u kojima je jedan od najčešćih uzroka saobraćajnih nezgoda neodgovorna upotreba mobilnog telefona. Kompanija Telekom Srbija je tim povodom pokrenula društveno odgovornu akciju „Kada voziš, parkiraj telefon!“

Prednost mobilnog telefona je mogućnost zvanja i primanja poziva u bilo kom trenutku, ali treba voditi računa da nije pristojno zvati uvek kada to nama odgovara. Ne moramo se pridržavati pravila kod telefoniranja bliskim prijateljima, jer mahom poznajemo njihove navike i možemo da predvidimo da li će ih i u koje vreme će ih poziv eventualno uznemiriti.

Ipak se ne treba uvrediti ukoliko nam neko odbije poziv ili se uznemiriti ako smo mi primorani to da učinimo. Pametni telefoni su omogućili i elegantniji način za odbijanje poziva, a to je odbijanje poziva sa slanjem sms poruke. Prilikom odabira te opcije onaj ko poziva dobija poruku koju smo odabrali sa obrazloženjem zašto smo odbili poziv.

Ako smo u društvu prijatelja možemo se javiti, ali razgovor treba biti što kraći. Treba imati na umu da osobe u našem društvu očekuju potpunu našu pažnju. Međutim, na okupljanjima kakav je na primer TweetUp, nije neobično ukoliko se mobilni telefon sve vreme drži u ruci.

Kako bi izbegli „pozive iz nehata“ obavezno treba zaključati telefon. Inače, moglo bi nam se dogoditi da nekoga slučajno pozovemo. Nevolja je veća ako se to desi u neadekvatno vreme, na primer za vreme noćnog izlaska u 2 sata ujutro.

Da li je vreme da usvojimo norme?

Autor teksta Una Zabunov (@unaunpaso), menadžer za digitalni marketing Telekom Srbija.

 

 

You may also like...

3 Responses

  1. Zoran каже:

    Ako vam neko odbije poziv onda je to ponižavajuće i uvredljivo. Odgovornost je onoga koji nije isključio telefon. Ako ste već uključili telefon logično je da primite poziv. Ne treba vređati druge ako ste vi napravili grešku i bili neodgovorni. Bilo bi razumno da ispravite pisanje o tome.

  2. E ovaj tekst bi trebalo uz saglasnost autora odštampati i zalepiti recimo u gradskom prevozu, čekaonicama i itd. Da se ljudi edukuju. 🙂

  3. Olivera каже:

    Ukoliko vam neko odbije poziv, nemojte ga uporno zvati i dalje 🙂
    Kada se javite, razgovarajte sa osobom kojoj ste se javili. Ako ne možete prekunuti razgovor koji trenutno vodite „uživo“ nemojte se ni javiti na telefon ili odbijte pozim. Iririra kada pozovem, pozvani prihvati poziv i onda čekam da zavrži razgovor sa tamo nekim tamo negde

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Napišite brojeve sa slika *