Proširena i virtuelna stvarnost biće jedna od ključnih tehnologija u budućnosti rada. Vizuelizacije koje uključuju korištenje grafika ili slika kako bi prenijele informaciju te napravile odgovarajuću simulaciju, imaće ulogu u skoro svim proizvodnim i građevinskim industrijama, medicini, logistici, marketingu…
Usluge u oblaku takođe su jedan od pokretača proširene stvarnosti s obzirom na to da dopuštaju programerima razvoj, čuvanje i analizu sadržaja proširene stvarnosti i podataka o potrošačima.
Ograničenja postojećih telekom mreža značajan su ograničavajući faktor razvoja tehnologija proširenih stvarnosti, pa se očekuje da razvoj 5G interneta omogući potpuno iskustvo za AR aplikacije.
Razvoj pametnih kontaktnih sočiva koja će projektovati vizuelni sadržaj pred zjenicom našeg oka je nova velika tema u svijetu AR i VR tehnologija.
Odmah na početku treba da razgraničimo razliku između dva pojma. Proširena stvarnost (AR) kombinuje stvarni svet sa digitalnim sadržajem, dodajući digitalne elemente u stvarne objekte i okolinu, kao što to čini PocemonGo. Virtuelna stvarnost (VR) stvara potpuno digitalno okruženje koje nas potpuno izoluje od stvarnog sveta. U VR iskustvu korisnici nose specijalne naočare ili kacigu koji prikazuju stereoskopsku sliku visoke rezolucije i potpuno su uronjeni u simulirano okruženje.
Protekle godine obeležio je intenzivan rast na polju proširene i virtuelne stvarnosti. Očekuje se da proširena stvarnost može biti primenjiva u skoro svim proizvodnim i građevinskim industrijama, a uspešno se koristi i za dizajn, ali i prezentaciju proizvoda krajnjim kupcima.
Kompanije poput Microsoft-a (HoloLens), Google-a (Google Glass Enterprise Edition) i Magic Leap-a razvijaju AR naočare koje omogućavaju korisnicima da vide digitalne sadržaje u stvarnom svetu. Ove naočare koriste posebna sočiva, senzore i napredne kompjuterske sisteme kako bi prepoznale okolinu i prikazale digitalne informacije.
Kompanija Meta kupila je kompaniju Luxexcel, specijalizovanu za proizvodnju 3D printanih sočiva, sa kojom želi da unaprijedi razvoj svojih naočara za proširenu stvarnost. U kom smeru ide tehnološka trka, govori prezentacija kompanije MojoVision, koja je napravila prototip pametnog kontaktnog sočiva za oči, koji je najmanji i najgušći ekran ikada napravljen za dinamički sadržaj. Smatra se da će biti potrebna jedna decenija dok postane uobičajeno da micro LED ekran projektuje vizuelni sadržaj direktno na zenici oka.
Neki pametni telefoni opremljeni su AR i VR tehnologijama koje omogućavaju korisnicima da dožive AR i VR sadržaj bez potrebe za posebnim uređajima. Apple-ov ARKit i Google-ov ARCore omogućavaju korisnicima da koriste svoje pametne telefone za AR iskustva, dok pametni telefoni poput modela Samsung Galaxy S20 i Google Pixel 4 imaju moćne procesore i ekrane koji podržavaju VR sadržaj.
Da bi korisnici imali dodatnu interakciju u AR i VR svetu, razvijaju se posebne rukavice i kontroleri. Ove uređaje korisnici mogu koristiti za pokretanje, manipulaciju i interakciju sa digitalnim objektima u prostoru. Na primer, Leap Motion je kompanija koja proizvodi AR rukavice koje pružaju precizno praćenje ruku i prstiju, dok Oculus i HTC razvijaju VR kontrolore sa senzorima za praćenje pokreta.
Napredak tehnologije projekcije omogućio je razvoj AR i VR projektora koji projektuju digitalne sadržaje na fizičke površine. Ovi projektori omogućavaju korisnicima da vide AR objekte ili VR svet oko sebe bez nošenja posebnih naočara. Neki od ovih projektora imaju i mogućnost praćenja pokreta korisnika za dodatnu interakciju.
Veb proširena stvarnost omogućuje korisnicima da iskuse sadržaj proširene stvarnosti kroz veb-pregledače umesto kroz aplikacije, a u ovom trenutku se i dalje većinom koristi za marketinške kampanje velikih firmi. Usluge u oblaku takođe su jedan od pokretača proširene stvarnosti s obzirom na to da dopuštaju developerima razvoj, spremanje i analizu sadržaja proširene stvarnosti i podataka o potrošačima.
Mnogi stručnjaci za tehnologiju percipiraju proširenu stvarnost kao tehnologiju koja kreira nezanemarive prednosti na skoro svakom polju upotrebe. Skoro svaki problem vizuelizacije može relativno brzo biti rešen uz pomoć rešenja za proširenu stvarnost. Uključivanjem masovnijeg korišćenja proširene stvarnosti, u mnogim granama doći će do značajnih napredaka, posebno ovim ubrzanim tempom razvoja tehnologije, i biće zanimljivo pratiti šta nam on donosi u budućnosti.
Metaverse
Metaverse je virtuelni svet u kojem korisnici dele iskustva te su u interakciji koja uključuje simulirani scenario u stvarnom vremenu. Metaverse treba da bude prilagodljiv kako bi se omogućilo različitim korisnicima da stvore svoje jedinstvene identitete, iskustva i svetove te da omogući povezanost između različitih platformi, uređaja i korisnika. Developeri Metaverse-a fokusirani su na proširenu stvarnost koja dopušta korisniku da vidi stvarni svet preko kojeg se stapa sloj digitalnog sadržaja. Generalno, platforme za gejming su predvodnici razvoja Metaverse-a.
Preuzeto iz m:agazina, m:tel.ba